اخبارافغانستانجهان

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا؛ وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان رو به وخامت است

کمیسیون ایالات متحده امریکا در امور آزادی مذاهب در جهان، روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با نشر گزارش سالانه‌ اش گفته که وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان به ‌گونه متداوم رو به وخامت نهاده است.

به گفته این نهاد، هیچ تغییری نسبت به حاکمیت قبلی این گروه از سال۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به مشاهده نرسیده است.

کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا، خواهان افزودن افغانستان به فهرست «کشورهای مستلزم نگرانی ویژه» گردیده است.

به گفته این کمیسیون، طالبان با وجود آنکه تعهد کرده بودند که از گروه‌های دینی و قومی در افغانستان محافظت خواهند کرد، نتوانسته یا مایل نبوده از این اقلیت‌ها، در مقابل خشونت گروه‌های افراطی، مانند شاخه‌ های گروه طالبان و گروه تروریستی داعش محافظت کنند.

در دوران حکومت طالبان در چندین مورد مکان‌های مذهبی به ویژه تجمعات شیعیان افغانستان هدف حمله‌های مسلحانه و انفجاری قرار گرفته است.

در این گزارش آمده که طالبان در تامین امنیت گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان ناتوان بوده‌ اند و حتی آزادی‌های شیعیان را نیز محدود کرده ‌اند.

این گروه در آخرین مورد به عالمان دینی شیعیان در استان بلخ گفتند که پس از اعلام دادگاه عالی این گروه، عید فطر را با سنی‌ها یکجا جشن بگیرند.

محتسبان و نیروهای این گروه در عید فطر با ایجاد ایست‌های بازرسی زیر نام «تدابیر ویژه امنیتی» در گذرگاه‌ های عمومی شهر نیلی، مرکزاستان دایکندی، به زور و تهدید بالای باشندگان این استان عید کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا