اخبارافغانستانجهان

نشست دوحه؛ نگرانی‌ها از به رسمیت شناختن طالبان

قرار است امروز دوشنبه، 11 اردیبهشت، نشستی با میزبانی سازمان ملل متحد و با حضور بیش از ۲۵ نماینده ویژه کشورهای دخیل در امور افغانستان و سازمان‌های امدادرسان در دوحه قطر برگزار گردد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل میزبان این نشست، گفته است برگرداندن تمام اقداماتی که حقوق زنان افغانستان در کار را محدود می‌کند، موضوع «کلیدی» است.
همزمان با این؛ روز گذشته در بیش از ده کشور جهان تظاهرات هایی برگزار شد و همه با یکصدا از سازمان ملل و شرکت کنندگان این نشست خواستند تا طالبان را به رسمیت نشناسند.

همزمان با افزایش بحران های بشری در افغانستان، سازمان ملل متحد نشستی را با شرکت نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان، در دوحه قطر راه اندازی کرده است. انتونیو گوترش، که میزبان این نشست است، آن را کلیدی توصیف کرده است.

وی در توییتی تاکید کرده است: «برای دسترسی به میلیون‌ها نفر در افغانستان که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، برگرداندن تمام موانع کار زنان کلیدی است. افغانستانی‌ها به کمک‌های فوری نیاز دارند. برای اطمینان از ارائه آن حضور زنان اساسی است».

گفته می‌شود در نشست دو روزه‌ی قطر، خواست روشن سازمان ملل برگشت کارمندان زن این سازمان به کارهایشان است. این در حالی است که دختران بالاتر از سن یازده، برای دومین سال از رفتن به مدرسه محروم اند. طالبان در حدود دوسال گذشته حقوق زنان را به طور تدریجی از آنها سلب کرده است.
با این حال، در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل متحد در دوحه، گروه‌های متعدد اجتماعی افغانستانی با برپایی راهپیمایی‌های گسترده در سطح جهان، خواستار وضع ممنوعیت و اقدام‌های جدی علیه طالبان شده ‌اند. این تظاهرات‌ها در کشورهای امریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان، نروژ، برازیل و پاکستان برگزار شده بود.

شرکت کنندگان در تظاهرات همه با یکصدا، به رسمیت شناختن طالبان را مشروعیت بخشیدن به نسل‌ کشی، جنایت علیه بشریت و تبعیض آشکار جنسیتی دانستند که در تناقض با قوانین بین‌المللی قرار دارد.
در همین حال؛ بیش از 50 نهاد حقوق بشری، جامعه مدنی، فعالان حقوق زن و صدها تن از مدافعین حقوق بشر و فعالان رسانه‌ای با ارسال نامه سرگشاده به شرکت ‌کنندگان نشست دوحه، از آنان خواستند طالبان را به رسمیت نشناسند.

نشست دوحه قطر همزمان با موجی از نگرانی‌ها از به رسمیت شناختن گروه طالبان در حالی برگزار می‌شود که هفته گذشته، شورای امنیت سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه ای، ممنوعیت کار زنان در نهادهای مربوط این سازمان از سوی طالبان را محکوم کرده و خواهان لغو این تصمیم شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا