اخبارجهانجهان اسلام

شیعیان جهان در تکاپوی بازسازی حرم ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع

یک قرن از جنایت ضد اسلامی، ضد فرهنگی و ضد شیعی سنی های تندروی وهابی، در تخریب حرم ائمه اطهار علیهم السلام در قبرستان بقیع زمان می گذرد‌.

اما از آن زمان تاکنون نه تنها فتواهای منحرف مفتی های وهابی به ثمر نرسیده، بلکه روز به روز تلاش شیعیان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سراسر جهان در مسیر مطالبه بازسازی حرم ائمه بقیع علیهم السلام بیش از پیش شده است.

اکنون ما در سال ۱۴۴۴ قمری به سر می بریم. دقیقا ۱۰۰ سال پیش یعنی در سال ۱۳۴۴ قمری، وهابیون با تکیه بر فتوای مفتیان وهابی خود، حرم ائمه اطهار علیهم السلام در قبرستان بقیع را مورد حمله قرار داده و آن را به طور کامل تخریب و با خاو یکسان کردند.

از آن زمان تاکنون علمای و شخصیت های بسیار زیاد شیعی در جهان تلاش کرده اند برای بازسازی بقیع گام بردارند که به اذعان اکثریت قریب به اتفاق علما، بیشتر شخصیتی دینی که برای این اقدام تلاش کرد و گام های بسیار زیاد و موثری برداشت، مرحوم آیت الله سید حسن شیرازی قدس سره، برادر بزرگ تر بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله بود.

ایشان با انجام سفرهای متعدد و دیدارهای مختلفی، موفق شد موافقت بسیاری از شخصیت های دینی و سیاسی سعودی را برای بازسازی حرم ائمه اطهار بقیع بدست آورد، اما در مراحل نهایی این تلاش، با توطئه برخی گروه ها، ناکام ماند.

این تلاش مرحوم آیت الله سید حسن شیرازی سال ها بعد توسط برادر بزرگوارشان، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله نیز ادامه یافت به طوری که ایشان چند سال پیش در یکی از سخنرانی های خود، هشتم شوال را روز جهانی بقیع نامیدند و با این اقدام، روز تازه ای به بقیع داده و موجب زنده نگهداشته شدن نام بقیع در ذهن و قلوب شیعیان جهان شدند.

از آن سال به بعد نیز هر ساله شاهد افزایش تلاش ها و مطالبات شیعیان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سراسر جهان برای بازسازی حرم ائمه بقیع علیهم السلام هستیم.

امسال نیز فعالیت ها و برنامه های مختلفی در این راستا در شهرها و کشورها مختلف جهان و نیز در فضای مجازی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

یکی از این اقدام هایی که امسال صورت گرفته، ایجاد هشتگ #بقیعرامیسازیم در فضای فارسی و #البقیع_مطلبنا در فضای عربی بوده که بررسی های انجام شده نشان می دهد تا به این لحظه ده ها هزار بار در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت قابل توجهی را کسب کرده و گام های موثری در مسیر دستیابی به هدفش برداشته است.

از دیگر اقدام ها صورت گرفته در راستای مطرح کردن درخواست بازسازی حرم ائمه بقیع علیهم السلام، برگزاری برنامه و مجالس مختلف در شهرها و کشورهای جهان بوده که در چند روز گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.

تا به این لحظه در شهر مقدس قم، اصفهان، شهر مقدس کربلا، نجف اشرف، بغداد، سیدنی استرالیا و برخی استان های عراق از جمله استان دیالی، بابل، واسط، دیوانیه، المثنی، ذی قار، میسان و بصره و همچنین در کشور ایالات متحده آمریکا، هند، پاکستان و ماداگاسکار مجلس های مختلفی با هدف بزرگداشت روز جهانی بقیع برگزار شده است.

بیت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله در شهر مقدس قم نیز روز گذشته، یکشنبه، هشتم شوال، میزبان برگزاری مراسم بزرگداشتی با در حضور معظم له و با حضور ده ها تن از علما، فضلا، طلاب علوم دینی و عموم شیعیان بود.

در همین حال در بغداد پایتخت عراق نیز صدها تن از شیعیان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز مقابل سفارت عربستان، ضمن محکوم کردن جنایت تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام، خواستار بازسازی بقیع شدند. این تجمع به همت سید عارف نصرالله، رئیس روابط عمومی دفتر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله در شهر مقدس کربلا، برگزار گردید.

ناگفته نماند عتبات عالیات در شهر مقدس کربلا و نجف اشرف نیز به مناسبت هشتم شوال، روز جهانی بقیع سیاه پوش شده و مراسمی نیز برگزار کردند.

روزنامه ها، سایت های خبری و برخی نشریه ها در سراسر جهان نیز با انتشار مطالب و گزارش هایی، به موضوع جنایت تخریب بقیع پرداخته و سعی در زنده نگهداشتن یاد و خاطر بقیع داشته و دارند.

از سوی مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام نیز در شبکه های مختلف خود، در چند روز اخیر، برنامه های مختلفی را به شش زبان مختلف به موضوع بازسازی بقیع اختصاص داده است.

آنچه مسلم است این است که شیعیان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان تا محقق شدن آرزویشان و بازسازی حرم ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع، از هیچ گونه تلاش و کوششی دست نخواهند کشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا