آفریقااخبارجهان

عملیات گسترده پلیس فرانسه برای مهاجر زدایی از جزیره مایوت

طی یک ماه گذشته عملیات گسترده پلیس فرانسه برای مهاجر زدایی از جزیره مسلمان نشین مایوت در شرق افریقا توجه افکار عمومی و همچنین اعتراضات فعالان حقوق مهاجرین را برانگیخت.

این عملیات در جزیره ای که خاک فرانسه محسوب می شود اما در شرق قاره افریقا قرار دارد انجام می شود.


جزیره مایوت Mayotte  که فرانسوی ها آنرا دپارتمان صدو یکم خود می دانند و جزو سرزمین های ماوراء بحار بحساب می آورند در جنوب شرقی قاره افریقا مابین ماداگاسکار و سواحل کشور آفریقایی مالاوی و مجمع الجزایر کومور قرار دارد .

از قرن سیزده تا پانزده میلادی که مورخین آنرا “عصر شیرازی”  Ère shirazi می نامند با قدرت گرفتن قدرت دریانوردی ایرانیان، حکام ایرانی تبار بر مناطقی در سواحل شرق افریقا حاکم شدند و برخی دولت-ملتهای افریقایی تا پیش از ورود استعمار فرانسه به افریقا خود را مسلمان شیعه و زیر مجموعه فرهنگ پارسی می دانستند. ماداگاسکار ، جزیره مایوت (عرب زبانان آنرا برگرفته از جزیره موت می دانند) و مجمع الجزایر کومور (عرب زبانان آنرا قمر می نامند) همه مسلمان نشین و دارای ریشه های فرهنگی و زبانی ایرانی بویژه شیرازی هستند.

در سال 1976 طی رفراندومی ساکنان جزیره مایوت به الحاق به خاک فرانسه رأی دادند حال آنکه مردم ساکن در جزایر کومور و ماداگاسکار استقلال خود را از استعمار فرانسه گرفتند.

به دلیل اتصال به خاک فرانسه سطح رفاهی زندگی در این جزیره نسبت به ماداگاسکار و جزایر کومور و سواحل افریقایی فاصله زیادی پیدا کرد و طی دهه های اخیر میزان مهاجرت از افریقا و جزایر همسایه به مایوت تشدید پیدا کرده است و دولت فرانسه با اعمال مقررات مرزی اتحادیه اروپا در این جزیره در شرق افریقا اصرار دارد که آمد و شد به این جزیره را تحت کنترل در بیاورد ، تلاشی که طی سالهای اخیر هرگز موفق آمیز نبوده است.

در حاشیه ی شهرهای اصلی جزیره مایوت شهرک هایی از مهاجرین شکل گرفته است که پلیس و مقامات امنیتی فرانسه آنجا را علاوه بر محلی برای جذب مهاجرین غیر قانونی  آن شهرک ها مراکز رشد بزهکاری می دانند.

عملیات گسترده پلیس ضد شورش فرانسه برای تخریب این شهرک ها با مقاومت ساکنین مواجه و تا مرز خشونت از دو طرف هم پیش رفت که نهایتا دادستان دستور توقف عملیات را صادر کرد. این توقف البته به درازا نکشید و بعد از آرام شدن معترضان عملیات تداوم پیدا کرد.

مقامات پاریس می گویند در سال 2019 با مقامات کومور توافقی برای کنترل عبور و مرور به مایوت امضا کرده اند که مسئولان کوموری عملا آنرا اجرا نکرده اند و متقابلا مقامات کومور می گویند عبور و مرور در جزایر آن منطقه از حقوق اولیه ساکنان قدیمی آن است که با همدیگر پیوندهای خویشاوندی و تاریخی و مذهبی دارند و اعمال مقررات سخت گیرانه مرزی اتحادیه اروپا در آن جزایر و در نزدیکی سواحل شرقی افریقا عملا غیر ممکن است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا