اخبارایرانجهان

اقتصاد دان و استاد دانشگاه : «جمعیت فقیر ایران دو برابر شده است» دکتر فرشاد مومنی، عضو هیات علمی دانشگاه و اقتصاددان ایرانی در یک نشست تخصصی اقتصادی گفت : وقتی که اصل مناسبات رانتی شود، در فرایندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع با رویه‌های معطوف به ستیز و حذف روبرو می شویم.

شکل و شمایل این ماجرا هم به گونه ای است که در واقع به جای این که از جنبه‌ی اندیشه‌ای پیچیدگی‌های مسأله درک شود، شروع می‌کنند به جابه‌جا کردن افراد و تصورشان این است که مثلا مسأله، مسأله‌ی اشخاص است ولی از دریچه تحلیل‌های سطح توسعه گفته می‌شود

حکومتی که می‌خواهد بر بحران غلبه پیدا کند، اول باید آن سازه‌های ذهنی شکل‌دهنده‌ به این بحران‌ را شناسایی کند.
  
این دولت اسم خودش را گذاشته دولت محرومان. شعار سال هم کنترل تورم و رشد تولید است ولی در همین یک ماه ببینید چه تحولاتی در قیمت آب، برق، بلیط هواپیما، ارز، تعرفه گاز، خدمت خودرو و از این قبیل اتفاق افتاده است.

دکتر مومنی در خصوص بحران ارزی اخیر گفت: چطور میشود که وقتی کشور تعطیل است، در این بازار جهش صورت می گیرد؟ چطور می شود که  شما 400 میلیارد دلار پول وارد این بازار می کنید اما جهش قیمت ها شدت می گیرد؟ این چه جور بازاری است؟

این اقتصاد دان منتقد سیاستهای دولت ایران در انتها افزود: در تاریخ برنامه ریزی ایران، برای اولین بار است که در فاصله سالهای 1397 تا 1399 که ما بی سابقه ترین شوک های ارزی را تا قبل از شیرین کاری های دولت آقای رئیسی داشتیم، اندازه جمعیت فقیر ایران دو برابر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا