اخبارجهانجهان اسلام

آغاز هفته بزرگداشت تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام

چهارم تا دهم شوال، هفته بزرگداشت تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام نام گذاری شده است.

بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله نیز چند سال پیش، روز هشتم شوال را “روز جهانی بقیع” نام گذاری کردند.

گفتنی است، تَخریب بَقیع، توسط سنی های تندروی وهابی، اشاره به رویدادی است که پس از محاصره مدینه منوره در سال ۱۳۴۴ قمری یعنی دقیقا یک قرن پیش، روی داد و قبرستان بقیع و بقعه های مطهر آن به‌ فتوای مفتی های سنی مذهب تندروی مدینه، و توسط شیخ عبدالله البَلیهد، قاضی‌ القضاة سعودی ویران شد و با خاک یکسان گردید.

قبر مطهر چهار امام شیعیان یعنی امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام در این مکان قرار دارد.

گفتنی است، سنی های تندروی وهابی در طول تاریخ سیاه خود، دو بار بقیع را تخریب کردند. اولین بار در  سال ۱۲۲۰ قمری و سرانجام در ۱۳۴۴ قمری با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب آن، به ویران کردن اماکن و بقعه های بقیع پرداختند.

تخریب بقیع، واکنش مردم و عالمان بسیاری در ایران، عراق، پاکستان، قفقاز و برخی دیگر کشورها را بر انگیخت و دولت وقت ایران، در واکنش به تخریب اماکن مقدس مسلمانان، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و در پی آن، به رسمیت شناختن کشور تازه‌ تأسیس سعودی، سه سال به‌ تعویق افتاد.

لازم به ذکر است آیت الله شهید سید حسن شیرازی برای بازسازی بقیع تلاش های قابل توجهی کرد که با سنگ اندازی عده ای، این مهم در حالیکه در شرف انجام بود، به نتیجه نرسید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا