اخبارجهانجهان اسلام

ائتلاف ضد د۱عش: د۱عش هنوز فعالیت‌ هایی در عراق و سوریه دارد

ائتلاف ضد د۱عش اعلام کرد که حملات این گروه سنی تندرو در عراق و سوریه طی چند ماه نخست سال ۲۰۲۳ کاهش یافته اما اعضای آن با وجود شکست، هنوز فعالیت‌هایی دارند.

ژنرال متیو مک‌فارلین، فرمانده ائتلاف ضد د۱عش در یک کنفرانس مطبوعاتی اینترنتی در سوریه گفت: از ابتدای سال تا هفته اول آوریل در عراق شاهد کاهش ۶۸ درصدی تعداد حملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بودیم.

وی افزود: در سوریه نیز کاهش ۵۵ درصدی حملات را در همین مدت شاهد بودیم، این حملات به نسبت محدود بوده و توسط یک یا چند نفر انجام شدند.

او ادامه داد: د۱عش در سال جاری موفق نشد مورد دیگری را در سطحی بزرگ تر اجرا و یا هماهنگ کند. ماه رمضان در طول چند سال اخیر آرام‌ترین دوره بود و حملات در عراق در مقایسه با سال گذشته ۸۰ % و در سوریه ۳۷ % کاهش داشتند.

ژنرال مک‌فارلین افزود: نیروهای سوریه دموکراتیک که مدیریت اردوگاه الهول در سوریه را با حدود ۵۰ هزار تن از اعضای خانواده‌های داعشی‌ها بر عهده دارند، از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰۰ تن از اتباع دیگر کشورها را بیرون کردند.

یک مسؤول نظامی عراق ماه مارس اعلام کرد که د۱عش حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ عضو فعال در عراق دارد
طبق برآوردهای ارائه شده در گزارش ماه فوریه شورای امنیت، د۱عش حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ عضو و حامی در عراق و سوریه دارد که نیمی از آنها شبه‌نظامی هستند.

طبق گزارش یاد شده، با وجود کاهش ذخایر مالی این گروه تروریستی که در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، د۱عش با سرمایه‌گذاری‌ در طرح‌های تجاری همانند ساخت هتل و املاک و مستغلات در سوریه و عراق، پولشویی را آغاز کرده و همچنین برای جمع‌آوری پول به سرقت احشام رو آورده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا