آفریقااخبارجهان

«بحران‌های سومالی» ادامه خواهد داشت

وب سایت مرکز عرب، از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی درباره ى جهان عرب با انتشار گزارشی نوشت: سومالی که در بهار سال گذشته، تلاش‌های جدیدی برای ایجاد دوباره مکانیسم‌های لازم برای حکومت و کنترل دولتی را آغاز کرده بود؛ بعد از انتخاب اعضای دو مجلس مهم خود در پارلمان توسط روسای پنج ایالت بزرگ این کشورِ فدرال و رهبران با نفوذترین قبایل کشور، حالا به دنبال عبور از شرایط بالقوه ى دشواری است که پیش‌روی دولت قرار دارد.

این کشور که در حال حاضر چالش‌هایی چون قحطی قریب‌الوقوع، موانع موجود در مسیر رفاه اقتصادی و اجتماعی و تهدیدات امنیتی سنی های تندروی الشباب وابسته به شبکه تروریستی القاعده را روبروی خود می‌بیند، برای عبور از چنین چالش‌هایی نیازمند تلاش‌های هماهنگ محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است تا یک بار دیگر فرصتی برای تحکیم نهادهای دولتی، جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی، فراهم کردن استانداردهای زندگی مناسب و مشارکت در تلاش‌ها برای تضمین ثبات در منطقه ى استراتژیک شاخ آفریقا داشته باشد.

خشکسالی سومالی که در حال حاضر این کشور را به قحطی تهدید می‌کند، بدترین خشکسالی سومالی در 40 سال گذشته است.

در نوامبر 2022، دفتر سازمان ملل متحد اعلام کرد که 7.8 میلیون سومالیایی تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند که 6.7 میلیون نفر از آن میان تا پایان سال 2022 با ناامنی غذایی حاد روبرو خواهند بود.

در این کشور بیش از پنج میلیون کودک، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند که 1.5 میلیون نفر در این میان، زیر پنج سال سن دارند یعنی 45 % از کل جمعیت کودکان در کشور و به شدت توسط سوءتغذیه تهدید می‌شوند.

از سوی دیگر سنی های تندروی الشباب به رغم حملات پراکنده‌اش اما هم‌چنان یک تهدید جدی برای دولت مرکزی و نهادهای دولتی سومالی است. چالشی که دولت سومالی به واسطه ى تلاش مستمر برای مقابله با تهدیدهای آن- که خواهان کنترل بخش‌های مختلف کشور است- بزرگ‌ترین فشار را احساس می‌کند.

در این راستا رئیس‌جمهور سومالی قول داده به زودی الشباب را ریشه‌کن خواهد کرد، اما این کار چالش بزرگی خواهد بود- و تاکنون هم چنین بوده است.

استقرار 20 هزار سرباز اتحادیه ى اروپا که برای کمک به نیروهای ویژه سومالی در آن منطقه هستند، اگر چه الشباب را از برخی مراکز غیرنظامی دور کرده، اما چالش‌های این گروه تروریستی هنوز بی‌شمارند و دولت برای شکست آنها کار دشواری پیش‌رو خواهد داشت.

مرکز عرب در پایان گزارش خود نوشت: کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به سومالی برای غلبه بر چالش الشباب به تنهایی کافی نخواهد بود. تعهدات امنیتی اتحادیه آفریقا نیز چنین است. در این بین تهدیدات سه‌گانه فاجعه اقتصادی ناشی از سال‌ها خشکسالی و قحطی، بی‌ثباتی ناشی از اختلافات نخبگان و البته فعالیت‌های نظامی الشباب روزهایی طوفانی برای دولت سومالی نوید می‌دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا