اخباربحرینجهان

فعال شیعه بحرینی در یک قدمی مرگ در زندان مخوف «جو»

هفته ای نیست که خبری از رفتار ضد انسانی و وحشیانه نیروهای حکومتی آل خلیفه در بحرین با زندانیان سیاسی و عقیدتی شیعه در رسانه های محلی و بین المللی منتشر نمی شود.

در جدید ترین خبر منتشر شده، آمده که یکی از سرشناس ترین فعالان سیاسی شیعه در این کشور که در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برد، در آستانه مرگ قرار گرفته است.

مقام های زندان «جو» بحرین، علیرغم درخواست‌های مکرر «عبدالوهاب حسین» فعال شیعه بحرینی از طریق معاینات و قرار ملاقات با پزشکانی که از وضعیت و شرایط وی اطلاع دارند، همچنان از دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب جلوگیری می‌کنند.

“قتل آهسته” تعبیری است که برخی رسانه ها درباره وضعیت این زندانی سیاسی شیعه به کار برده اند.

ناگفته نماند، حکومت بحرین از اتخاذ شدیدترین نوع شکنجه ی روانی و محرومیت از ابتدایی‌ترین حقوق برای تضعیف عزم همه ی زندانیان دریغ نمی‌کنند.

در همین راستا، سازمان «سلام برای دموکراسی و حقوق بشر» و «مجمع حقوق بشر بحرین» از حکومت بحرین خواستند که عبدالوهاب حسین را که در معرض غفلت پزشکی قرار دارد، آزاد کند و در توئیتی نسبت به سهل انگاری عمدی پزشکی که بر سلامت وی که از قرار ملاقات پزشکی و درمان محروم است، هشدار داد.

مجمع حقوق بشر بحرین نیز مقام های امنیتی در اداره زندان را به تداوم محرومیت از درمان به عنوان وسیله‌ای برای انتقام علیه زندانیان عقیدتی متهم کرد.

وی در مارس ۲۰۱۱ دستگیر شد و از لحظه ی دستگیری تا آغاز محاکمه اش یعنی سه ماه بعد و همچنین محرومیت از ملاقات با خانواده، مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفت.

او قبل از دستگیری از مشکلات جسمانی زیادی مانند دیابت، آسیب عصبی، کم‌خونی داسی شکل، جداشدگی شبکیه، رادیکولوپاتی، اختلالات خودایمنی، فشار خون و سایر مشکلات رنج می‌برد و در دوران زندان، وزن وی به شدت کاهش یافت.

مقام های زندان علیرغم درخواست‌های مکرر وی از طریق معاینات و قرار ملاقات با پزشکانی که از وضعیت و شرایط وی اطلاع دارند همچنان از دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب جلوگیری می‌کنند.

گفتنی است، عبدالوهاب فعالیت خود را با جنبش دموکراسی در دهه ۹۰ آغاز کرد و در آن دوره، دو بار دستگیر شد، اولین بار در سال ۱۹۹۵ که به مدت ۶ ماه بدون هیچ گونه اتهام رسمی علیه وی در بازداشت بود. دومین بار  در سال ۱۹۹۶ بازداشت شد و در سال ۲۰۰۱ آزاد شد.

در سال ۲۰۱۱، پس از سرکوب جنبش مردمی که در ۱۴ فوریه آغاز شد، مقام های امنیتی عبدالوهاب حسین را در ۱۷ مارس ۲۰۱۱ دستگیر کردند و او و دخترش در جریان آن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

او به دادگاه امنیت ملی یا همان دادگاه نظامی منتقل شد، دادگاهی که فاقد اصول حداقل عدالت بود و او را به حبس ابد محکوم کرد.

پس از رسیدگی مجدد در دادگاه غیرنظامی، دادگاه، حکم دادگاه نظامی را تایید کرد.

لازم به ذکر است عبدالوهاب حسین در حال حاضر در زندان مرکزی جو نگهداری می‌شود.

عبدالوهاب حسین علیرغم اینکه از یک اختلال عصبی مزمن رنج می‌برد، پیوسته از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در زندان محروم بوده و در نتیجه، دچار عوارضی شد که سلامت او را بدتر کرد.

او همچنین از پارگی شبکیه و هموگلوبین پایین خون رنج می‌برد و بدون اطلاع خانواده تحت عمل جراحی قرار گرفت.

 شایان ذکر است از آغاز انقلاب ۲۰۱۱ تاکنون، تعداد زیادی به دلیل بی توجهی به شهادت رسیده اند، از جمله: محمد سهوان، منصور شیخ ابراهیم مبارک، حمید خاتم، علی قمبر، سید محمود السهلوی، حسین برکات، عباس مال الله.

 این آمار به غیر از موارد کشتار تحت شکنجه ی مستقیم در داخل زندان است

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا