اخبارایرانجهان

افزایش 4 برابری مالاریا طی 8 ماه گذشته در ایران

دکتر عبدالرضا میر اولیایی، کارشناس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت ایران گفت: طی حدودا هشت ماه گذشته با روند افزایشی حدودا ۴ برابری بروز مالاریا در کشور مواجه بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تقریبا از نیمه ی دوم سال گذشته تاکنون موارد ابتلا به مالاریا در کشور افزایش یافته، گفت: مناطق اندمیک بروز مالاریا در ایران شامل استان سیستان و بلوچستان به ویژه بخش‌های جنوبی، استان هرمزگان و جنوب استان کرمان است؛ البته بعضی اوقات ممکن است بیماری را به استان‌های همجوار انتقال دهند، اما بیشترین موارد بروز بیماری در استان‌های اندمیک است.

وی با اشاره به اینکه بروز مالاریا در ایران متاثر از کشور پاکستان است، درباره علل افزایشی شدن آمار بیماری در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در مناطقی از سیستان و بلوچستان که با پاکستان مرز مشترک دارند، یکی از عوامل افزایشی شدن روند بیماری می‌تواند افزایش تردد از گذرگاه مرزی غیر رسمی باشد.

علت دیگر، بروز سیل در برخی ایالت‌های پاکستان بود که به دنبال این واقعه آن هم در منطقه ی مستعد، رشد بروز مالاریا دور از انتظار نیست و با افزایش موارد مالاریا در پاکستان سایر نقاط همجوار نیز تحت تاثیر خواهند بود. در واقع اقلیم منطقه،‌ ترددها، بلایایی نظیر سیل و گرمای هوا، از عوامل خطر افزایش این بیماری در سال گذشته هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا