اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

٢شوال، سالروز ارتحال مرجع فقید آیت الله العظمی سید محمد شیرازی

دوم شوال سالروز ارتحال مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی مشهور به سلطان المولفین فرصتی است همه ساله برای زنده نگهداشتن یاد و آثار این مروج راستین فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام . به گزارش همکارم على اكبرى در این زمینه توجه فرمایید.


دوم شوال سالروز ارتحال مرحوم آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی مشهور به سلطان المولفین و مرجع تقلید فقید شیعیان است.

آن مرحوم در ۱۵ ربیع‌الاول ۱۳۴۷ق(۱۳۰۷ش) در نجف اشرف متولد شد. پدرش مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی سیدمهدی شیرازی مشهور به میرزا مهدی شیرازی و زعیم حوزه علمیه کربلا بود.

مرحوم سید محمد شیرازی از ابتدای نوجوانی توفیق این را داشت که لذت ارتباط عاطفی پدر و فرزندی را با فرصت یادگیری شاگردی و استاد در هم بیامیزد و در محضر تدریس پدر زانوی شاگردی بر زمین بزند و از دریای علم و فقاهت مرحوم میرزا مهدی شیرازی بهره مند شود و به همین دلیل خیلی زود به درجه اجتهاد رسید و از 18 سالگی تدریس کفایه الاصول در حوزه علمیه کربلا را آغاز کرد.

در ۲۵ سالگی اولین تالیف فقهی خود را انتشار داد و در ۳۰ سالگی تدریس خارج فقه را شروع کرد و تا پایان عمر شریف خود به تدریس، تالیف و نشر معارف و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام اشتغال داشت.

مجموع آثار فارسی و عربی مرحوم سید محمد شیرازی بالغ بر 1250 اثر است و به همین دلیل به سلطان المؤلفین شهرت پیدا کردند.

ایشان در سال 1339 ش پس از رحلت پدر بزرگوارشان، زعامت حوزه علمیه کربلا را برعهده گرفتند و در سال 1350 ش در پی تضییقات حکومت بعث عراق به کویت و در سال ١٣٥٨ ش به قم مهاجرت نمودند.

در طول سالهای اقامتشان در قم منزل ایشان محفل تدریس پر رونقی بود بویژه درس اخلاق آن مرحوم مورد استقبال گسترده طلاب و روحانیون مقیم حوزه علمیه قم بود.

آن مرجع فقید در کنار تدریس و تحقیق و تالیف به نهاد سازی و ایجاد خدمات اجتماعی و فرهنگی در اقصی نقاط عالم نیز می پرداخت.

به اهتمام ایشان و حمایتهای مالی مقلدان و حامیان آن مرجع فقید ده ها مسجد، حسینیه، مدرسه، کتابخانه، انتشارات، صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه‌ به نام اهل بیت علیهم السلام در كشورهاى مصر، سودان، بریتانیا، کانادا، آمریکا، هند، پاکستان، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران و عراق تاسیس، راه اندازی و تجهیز شدند.

همچنین ایشان ده‌ها حوزه علمیه را در كشورهاى ایران، عراق، کویت و سوریه تاسیس کردند.

در روشن بینی و نگاه روزآمد و وسعت افق دید آن مرجع فقید همین بس که ایده ی تاسیس رسانه های مستقل شیعی و راه اندازی شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی مروج معارف شیعی، اولین بار توسط ایشان طرح گردید.

آن مرحوم به شورایی بودن رهبری نظام سیاسی باور داشت زیرا این شورایی بودن را نوعی خودکنترلی و مانع خودکامگی‌های احتمالی رهبر می دانست. از منظر ایشان خودکامگی حرام است و اگر فردی خودکامه بر کشوری صد میلیونی چیره شود، مرتکب صد میلیون حرام شده است.

مرحوم آيت الله العظمى سید محمد شیرازی مخالف جنگ میان دو کشور شیعه ایران و عراق بود و این اختلاف او با آیت الله خمینی موجب تضییقاتی هم برای ایشان شد که تا پایان حیاتش و حتی در زمان رهبر دوم نظام ایران هم او را آزار می داد.

مرجع راحل آيت الله العظمى سید محمد شیرازی در ۲ شوال ۱۴۲۲ق، برابر با ۲۶ آذر ۱۳۸۰ش در شهر مقدس قم رحلت نمودند و در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) دفن شدند.

روحشان شاد و یادشان گرامی

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا