آفریقااخبارجهان

بازداشت رهبر حزب سنی اخوانی تونس

راشد الغنوشی رهبر 82  ساله جنبش النهضه تونس شامگاه  دوشنبه 17 آوریل 2023  توسط نیروهای امنیتی تونس بازداشت شد.

یک منبع رسمی در وزارت کشور تونس به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: بازداشت راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه به دستور دادستانی عمومی مجمع قضایی در راستای مبارزه با تروریسم بعد از تفتیش منزل وی انجام شده است. دستگیری الغنوشی در شرایطی صورت گرفته که دادستانی صحبت‌های او را تحریک‌آمیز تشخیص داده است.

راشد الغنوشی، رهبر جنبش اسلامگرای النهضه و مشهور به رهبری جماعت اخوان المسلمین تونس در تاریخ (25 بهمن ماه) انتقادات شدیدی علیه «قیس سعید»، رئیس جمهور این کشور کرد. این انتقادات پس از بازداشت‌های گسترده اخیر در تونس انجام شد که در بین آن‌ها «نورالدین البحیری»، نایب رئیس این جنبش وجود دارد.

دستگاه قضایی تونس هنوز در خصوص بازداشت رهبر شاخص ترین حزب سنی اخوانی این کشور شمال افریقایی اظهار نظر رسمی نکرده‌اند، اما به نظر می رسد این بازداشت یک روز پس از آن صورت گرفت که الغنوشی گفته بود: “یک مانع فکری و ایدئولوژیک در تونس وجود دارد که جنگ داخلی را شکل می‌دهد.”

از فوریه 2023 تا کنون دستکم ۱۰ شخصیت مخالف دولت تونس بازداشت شده‌اند.

نوامبر ۲۰۲۲ الغنوشی در پرونده ای به اتهام تلاش برای اعزام جوانان تونسی به جنگ در کنار داعش در سوریه و عراق در مقابل دادگاه قرار گرفت. وی ۱۹ ژوئیه سال گذشته میلادی نیز برای بازجویی درباره پرونده پولشویی و فساد احضار شده بود. همچنین در ماه دسامبر، علی العریض، نخست‌وزیر سابق و معاون حزب النهضه در ارتباط با اتهامات مشابهی بازداشت شد.

قیس سعید رئیس جمهوری تونس پس از این بازداشت اعلام کرد که دولتش درحال پیش بردن یک «جنگ آزادیبخش ملی» است.

به گزارش الجزیره، قیس سعید، افزود : تونس برای تحمیل حاکمیت کامل خود درحال «جنگ آزادیبخش ملی» است. وی تاکید کرد که دستگاه قضایی نیز باید نقش خود را در این مرحله ایفا کند.

قیس سعید همچنین گفته است : ما بی‌درنگ علیه هر کسی که به دنبال ضربه زدن به کشور و نهادهای آن است، جنگ می‌کنیم. وی افزود: برخی تلاش می‌کنند کشور را از داخل منفجر کنند تا کشور را به بخش‌های کوچکتر تجزیه کنند.

دستگاه قضائی تونس در هفته‌های گذشته، تعدادی از رهبران این حزب سنی اخوانی و همچنین فعالان «جبهه نجات»، یک تاجر، چندین قاضی و رهبران چند حزب سکولار مخالف دولت  را به اتهام «توطئه علیه امنیت ملی» و تلاش برای انجام کودتا و فساد مالی بازداشت کرده است.

اخبار تکمیلی حکایت دارد که دفاتر النهضه بدستور مقامات امنیتی تونس بسته شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا