اخبارافغانستانجهان

تقابل طالبان با جامعه جهانی؛ افغانستان به سمت قحطی پیش می رود

نزدیک به یک سال از تصمیم طالبان در صدور دستور ممنوعیت کار و فعالیت زنان در افغانستان می گذرد و همچنان بسیاری از شرکت ها و سازمان ها، موفق نشده اند نیروهای زن را بکار گیرند.

از جمله این نهادها، سازمان های بین المللی بودند که بعد از صدور دستور طالبان، فعالیت نیروهای زن خود را متوقف کردند که این موضوع بر حجم فعالیت این سازمان ها تاثیر بسیار زیادی گذاشت.

پس از ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در افغانستان از سوی گروه طالبان، این گروه در تقابل جدی با جامعه جهانی قرار گرفته؛ تقابلی که نگرانی ها از وقوع یک فاجعه بشری تمام عیار در افغانستان را افزایش داده است.

دفتر هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) به تازگی هشدار داده که با تمام شدن بودجه برای کمک های بشردوستانه، افغانستان در معرض «بالاترین خطر قحطی» در 25 سال اخیر قرار دارد.

این نهاد افزوده که 20 میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند و شش میلیون نفر آنها در یک قدمی قطحی قرار دارند و اگر بودجه برای کمک های بشردوستانه به صورت فوری تهیه نشود، افغانستان با یک «فاجعه بشری در مقیاس بزرگ» روبرو است.

در گزارش اوچا آمده که تعداد افرادی که در افغانستان در خطر قحطی احتمالی قرار دارد، یکی از بالاترین ها در جهان است.

اوچا گفته که در پایان سه ماه اول سال میلادی خورشیدی، تنها توانسته 5.4 % از بودجه مورد نیاز را که 250 میلیون دلار می شود، دریافت کرده است.

این نهاد اعلام کرده بود که برای رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان در سال 2023 میلادی نیاز به تأمین 4.6 میلیارد دلار دارد.

دفتر هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه خود آورده که نهادهای امداد رسان در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه هستند و این امر آنها را مجبور می کند که سطح کمک ها را کاهش دهند.

این نهاد به عنوان نمونه آورده که در بیستم ماه مارس، برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که با بودجه فعلی، فقط به چهار میلیون نفر از 13 میلیون نفری که برای دریافت کمک های بشردوستانه در ماه آوریل برنامه ریزی شده بود، می تواند کمک های غذایی اساسی را ارائه کند.

اوچا در گزارش خود افزوده که این امر به این معنی است که 9 میلیون نفر آسیب پذیر و گرسنه، کمک غذایی دریافت نخواهند کرد.

با توجه به این گزارش، نشانه های جدی قحطی در افغانستان در حال افزایش است و اگر گروه طالبان به تقابل خود با جامعه جهانی ادامه دهد و سازمان ملل دفتر سیاسی خود را در این کشور ببندد، مردم این کشور با بی سابقه ترین بحران و قحطی در جهان مواجه خواهند شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا