اخبارایرانجهان

ناباروری یک معضل بهداشتی مهم برای كشور ایران

ناباروری یکی از معضلات جامعه ایرانی است که در سالهاى اخير به یک بحران بهداشتی تبدیل شده است. به اذعان بسیاری از مقام ها، مسئولان و کارشناسان كشور ایران، علت اصلی بیشتر این مشکلات، برنامه ریزی نادرست در طول سال های گذشته بوده است.

زوج هايى که به طور طبیعی قادر به فرزندآوری نیستند، مانع ژنیتیکی و بدون کنترل از طرف آنها، مانع تحقق فرزند آوری و گسترش خانواده هایشان شده است.

از طرف دیگر فشار های اجتماعی و فرهنگی بر زوج نابارور در جامعه ى نیمه سنتی ایران زیاد است و به این لیست مى توان مشکلات اقتصادی و گردش مالی گران قیمت یک بار تلاش برای درمان ناباروری را هم افزود. همه ى این دلایل، ناباروری را به یک سوژه مهم و قابل تامل در جامعه تبدیل می‌کند.

دکتر سید نوید المدنی؛ مشاور ژنتیک بالینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان و با سابقه بیشتر از 20 سال مشاوره در حوزه ناهنجاری‌های ژنتیکی از وضعیت زوجینی ایرانی می‌گوید که با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند.

المدنی همچنین درباره تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی بر ژنتیک زوجین و فرزندان در برخی نقاط کشور و همچنین نوآوری‌های حوزه درمان ناباروری که حتی باعث ریشه‌کنی یک معلولیت از خانواده می‌شود صحبت کرد.

او درباره آمار ناباروری در ایران گفت: اینطور در نظر بگیرید که ۱۵ الی ۲۰ % جامعه ی ایران مشکل نا باروری دارند.

وی درباره علت های این بحران گفت: از دلایل مهم می‌توان به افزایش سن باروری و عوامل محیطی آسیب‌رسان اشاره کرد.

البته خیلی از عوامل محیطی ناشناخته است ولی یکی از عوامل شناخته شده عوامل شیمیایی است که به‌طور ناخودآگاه وارد زندگی ما شده است.

وی افزود: همچنین در معرض امواجی هستیم که قبلا وجود نداشتند؛ امواجی که برای پارازیت استفاده می‌شود یا امواجی که جهت ارسال و دریافت پیغام استفاده می‌شود مثل امواج وای‌فای یا اینترنت نسل سوم و چهارم گوشی ها

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا