اخبارجهانجهان اسلام

روز جهانی یاری امامین عسکریین

آخرین جمعه ی ماه مبارک رمضان، بر پایه آنچه دفتر آیت الله العظمی شیرازی اعلام کرده اند، روز جهانی یاری امامین عسکریین علیهماالسلام نامگذاری شده است.

بر همین اساس هر ساله هزاران شیعه و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، راهی شهر مقدس سامرا می شوند تا این روز جهانی را گرامی دارند.


شیعیان و عشاق اهل بیت علیهم السلام همه ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای یاری و زیارت امامین عسکریین علیهما السلام عازم سامرا می شوند.

مردم شهر مقدس كربلا از حدود 60 سال پيش در عمل به سفارش مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی قدس سره همه ساله، در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان، جهت زيارت امام هادی و امام حسن عسكری عليهما السلام راهی شهر مقدس سامرا می شوند، تا فرصتی برای ابراز ارادت به این دو امام همام و تجديد عهد با فرزند موعودشان حضرت بقيت الله الاعظم مهدی منتظَر عجل الله تعالى فرجه، در سامرا داشته باشند.

سامرا در زمان تاسیس آن در دوره ی خلیفه المعتصم عباسی و انتقال پایتخت از بغداد به این شهر، محل اسکان سربازان ارتش بنی عباس و سنی های افراطی بوده است و به همین خاطر خلفای عباسی، امامین عسگریین علیهما السلام را برای آزار بيشتر و جلوگيری از ولادت دوازدهمين امام شيعيان به این منطقه تبعید و حصر خانگی نمودند.

انفجارهای سنی های افراطی القاعده در فوریه 2006 و تخریب گنبد و ضریح امامان علی الهادی و حسن العسکری علیهما السلام، نشان دهنده ی تداوم کینه ورزیِ بافت افراطی منطقه صلاح الدین به این امامان مظلوم بود اما بر پایه ی این سنت حسنه ى شیعی و تاکیدات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، اعزام کاروان های زیارتی شیعیان به سامرا افزایش یافت و به ویژه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان موعدی شد برای میعادِ عشاق اهل بیت علیهم السلام تا نشان دهند کینه ورزی به اهل بیت علیهم السلام موجب خیزش و جنب و جوش بیشتر محبین و شیعیان ایشان می شود.

کاروان بزرگ الولاء والفداء والفتح از بزرگ ترین کاروان های زیارتی است که پس از جنایت تروریستی 2006 به منظور زیارت مخصوص حرمین امامین عسکریین علیهما السلام و به منظور اعلام حمایت از این دو امام بزرگوار وارد شهر مقدس سامرا می شود.

در برنامه امسال ، دیروز بیش از 400 واحد اتوبوس، بیش از 14000هزار زائر را از شهر مقدس کربلا و سایر نقاط عراق به شهر مقدس سامرا منتقل کردند. این کاروان های زیارتی پیش از رسیدن به سامرا توقف کوتاهی در شهر بلد داشتند .

برنامه زیارت مراقد مطهر امامین عسکریین علیهما السلام در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان بنا به توصيه های آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در میان مردم عراق رایج شده و کاروان الولاء والفداء والفتح نیز طی بيست سال گذشته نقش مهمی در برگزاری باشکوه تر آن داشته است.

شبکه های شش گانه ى مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام با قطع برنامه های عادی خود به انعکاس گسترده برنامه کاروان های زیارتی این روز پرداختند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا