اخبارافغانستانجهان

وزارت تحصیلات عالی طالبان درخواست تدریس فقه شیعه در دانشگاه‌ها را رد کرد

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، درخواست شورای علمای شیعه ى افغانستان برای شامل‌ ساختن فقه جعفری در نصاب آموزشی را رد کرده است.

در رونوشت مصوبه ى این جلسه، که در اختیار خبرگزارى اخبار شیعه قرار گرفته، آمده است که «تقاضای شورای علمای شیعه به دلیل اینکه یک نظام واحد، نیازمند نصاب و قانون واحد است، عملی نیست»

پیش از این فقه شیعه در دانشگاه بامیان، که استانی عمدتا شیعه ‌نشین است، تدریس می‌شد اما با تسلط دوباره گروه طالبان، تدریس فقه جعفری از برنامه آموزشی این دانشگاه حذف شد.

تصمیم تازه ى وزارت تحصیلات عالی طالبان به این معناست که دانشجویان شیعه در دانشگاه‌ها، گزینه ى انتخابِ فقه شیعه را ندارند و باید درس «ثقافت اسلامی» را بر مبنای فقه حنفی بخوانند.

با روی‌کار آمدن حکومت طالبان که قرائت ویژه ى خود را از دین دارند، نگرانی‌ها از محدودیت آزادی مذهبی در افغانستان مطرح شد.

نهادهای بین‌المللی نیز قبلاً اظهار نگرانی کرده بودند که وضعیت آزادی مذهبی و عقیده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان «به‌ شدت رو ‌به ‌وخامت» گذاشته است.

چند ماه پیش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی کنگره آمریکا در گزارشی گفته بود که «برخی از اقلیت‌های مذهبی با خطر نابودی روبرو هستند.

در اين گزارش آمده که رویکرد طالبان با وجود دو دهه دوری از قدرت، تغییر نکرده و انجام «اقدامات خشونت ‌آمیز» با قرائتِ سختْ ‌گیرانه از اسلام، «نقض آزادی‌ مذهبی» مى باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا