اخبارافغانستانجهان

ادعای طالبان در مورد نبود تبعیض قومی و مذهبی در افغانستان

تناقض گویی و ادعای طالبان در مورد نبود تبعیض قومی و مذهبی در افغانستان واکنش برانگیز شده است.
یک عضو ارشد گروه طالبان ادعا می‌کند که در حکومت آنان، تبعیض قومی حرام بوده و میان شیعه و سنی تفاوتی قائل نیستند. این ادعای طالبان با واکنش‌های تند جامعه شیعه و هزاره افغانستان که بیشترین آسیب ناشی از تبعیض قومی و مذهبی را متحمل شده اند، مواجه شده است. آنان در عین حال، اظهارات غیر مسوولانه برخی شخصیت‌های فرصت طلب به نمایندگی از شیعیان افغانستان را به شدت تقبیح می‌کنند.

تناقض گویی آشکار گروه طالبان از گفتار تا عمل؛

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی این گروه به تازگی گفته که حکومت آنان تبعیض قومی را «حرام» می‌داند و طبق ادعای او، میان شهروندان شیعه و سنی تفاوتی قائل نیست.

او این مطلب را روز (یک‌شنبه، ۲۰ فروردین/حمل) در دیدار با محمد اکبری، عضو شورای علمای شیعه افغانستان مطرح کرده است.

در این دیدار، به گفته محمد اکبری با اشاره به سفر یک هیات از علمای شیعه افغانستان به عراق و ایران، گویا به نگرانی مقامات و بزرگان مذهبی بابت برخورد طالبان با شیعیان افغانستان اطمینان داده شده است.

این ادعای تازه طالبان اما با واکنش های تندی در داخل و خارج از افغانستان به ویژه جامعه شیعه و هزاره افغانستان مواجه شده است. آنان در عین حال، اظهارات غیر مسوولانه برخی از شخصیت‌های فرصت طلب به نمایندگی از میلیون‌ها شیعه‌ی افغانستان را امتیاز گیری شخصی دانسته و آنرا تقبیح می‌کنند.

جامعه‌ی هزاره و شیعه افغانستان می‌گویند در ساختار حکومت طالبان سهم ندارند و همواره مورد تبعیض قرار می‌گیرند. اعضای سایر اقوام افغانستان به‌ جز پشتون‌ها نیز چنین فکر می‌کنند.
مذهب شیعه که پیش از تسلط طالبان رسمیت داشت، اکنون از سوی گروه طالبان به رسمیت شناخته نشده و نصاب‌های درسی بر مبنای قانون موسوم به «احوال شخصیه اهل تشیع» که در بسیاری از استان‌های افغانستان تدریس می‌شد، حذف گردیده است.

این گروه از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، صدها خانواده شیعه و هزاره را از مناطق اصلی شان کوچ اجباری داده و خانه و زمین‌هایشان را غصب نمودند.

در حال حاضر تقریبا همه‌ی اعضای حکومت طالبان، طالب و از قوم پشتون هستند. هیچ هزاره و شیعه‌ای عضویت کابینه‌ی طالبان را ندارد. گفته می‌شود که تنها در سه وزارت غیر کلیدی از قوم هزاره به ‌عنوان معاون استخدام شده است.

در همه استان‌ها و شهرستان‌های افغانستان به ویژه مناطق هزاره ‌نشین استاندار و فرماندار از اعضای طالبان و از قوم پشتون هستند.
با این همه، ادعای تازه طالبان در مورد حرام دانستن تبعیض در حکومت آنان در حالی مطرح می‌گردد که برا‌ساس گزارش‌ و مستندات سازمان ملل و نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر، هزاره‌ها و شیعیان افغانستان مورد تبعیض قومی مذهبی و حتى نسل کشی قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا