اخبارایرانجهانجهان اسلامعربستان سعودی

رییسی و سفر به عربستان سعودی؛ فعالان شیعه خواستار مذاکرات برای بازسازی حرم ائمه بقیع شدند

پس از توافق دهم مارس 2023 ( 19 اسفند 1401 ) در پکن و تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و عربستان ، خبر دعوت از ابراهیم رییسی برای سفر به عربستان مراحل بهبود مناسبات دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است.

از سوی دیگر بازسازی حرم بقیع خواسته جوامع شیعی در سرتاسر دنیا به ویژه مقلدین حضرت آیت الله العظمی شیرازی در هند و افغانستان و سایر بلاد است که انتظار می‌رود در گفتگو‌های طرفین به آن پرداخته شود.

تا صحبت از احیای روابط ایران و عربستان می‌شود اذهان عمومی در جوامع شیعی، فارغ از مناسبات سیاسی، بار دیگر مهمترین خواسته خود را مرور می‌کنند؛ از آن سخن می‌گویند و برایش هشتگ و دل‌نوشته ترند می‌کنند:

«بازسازی حرم ائمه مدفون در بقیع»

پس از آنکه با میانجی گری جمهوری خلق چین یخ روابط میان ایران و عربستان پس از هفت سال کم کم رو به آب شدن رفت و پس از تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور ، حالا خبر دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان از ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان سعودی این روند بهبود مناسبات دیپلماتیک را وارد مرحله جدیدی کرده است.

در دی ماه 1394 پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه مخالف نظام سعودی جمعی از طرفداران نظام ولایت فقیه در تهران و مشهد به سفارت عربستان حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. بلافاصله پس از این حمله روابط دیپلماتیک دو کشور قطع و سفارت خانه ها بسته و سفرای ایران و عربستان به کشورهای متبوع خود فراخوانده شدند.

در طول دو سال اخیر به میانجی گری مقامات عراقی گفتگوهایی برای رفع سوء تفاهمات میان ایران و عربستان در بغداد انجام شد که نهایتا نتایج آن در توافق پکن رونمایی گردید.

جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن و حملات موشکی و پهبادی حوثی های مورد حمایت نظام ایران به آرامکو و امارات تنش میان دو کشور را به اوج خود رساند بعلاوه آنکه اظهارات مقامات دو کشور این بحران را در طول این هفت سال تشدید می نمود.

هرچند جزییات توافق پکن و وعده بازگشایی سفارت خانه های دو کشور رسما اعلام نشده اما پرونده های متعددی از مناقشات ریز و درشتی میان دو کشور حل نشده باقی مانده است و در آینده باید منتظر ماند و دید چگونه این مناقشات در مجرای دیپلماسی به ایستگاه پایانی خواهد رسید.

در میان مناقشات و اختلافات دو کشور بی شک مطالبه برحق بازسازی بقیع و احیای امکان زیارت قبور متبرک امامان مدفون در آنجا نمی تواند از گزینه های مذاکرات رییس جمهور و مقامات ایران با مقامات سعودی کنار گذاشته شود. بویژه آنکه علما و مراجع شیعه در قم و نجف خصوصا مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نیز کرارا آنرا مورد تاکید قرار داده اند.

جوامع شیعی در سرتاسر دنیا همواره پیگیر بازسازی بقیع بوده و هستند و فعالان شیعه انتظار دارند این آرزوی دیرینه‌شان در صدر گفتگوها قرار گیرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا