اخبارجهان

سازمان ملل متحد خطاب به حکومت نظامی میانمار: خشونت علیه روهینگیا را متوقف کنید

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطع نامه ای، رفتار و عملکرد حکومت نظامی میانمار علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد.

این کمیته همچنین خطاب به حکومت نظامی میانمار، خواهان توقف فوری خشونت علیه روهینگیا شد و این خشونت را اقدام و رفتاری غیر قانونی نامید.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین خواهان احترام به حقوق غیر نظامیان و احترام به حقوق بشر از سوی حکومت نظامی میانمار شد.

لازم به ذکر است، جمعیت قابل توجهی از مسلمانان روهینگیا از سال ۱۹۸۲ میلادی هویتشان از سوی حکومت میانمار سلب شده و به دلیل نداشتن هویت و مدارک ثبت احوال، از همه حقوق خود محروم هستند.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه خود خواستار تامین حقوق همه شهروندان این کشور از نژاد، دین و هر مذهبی در میانمار شد و از سازمان های بین المللی خواست برای رسیدگی به جنایت های مرتکب شده از سوی حکومت نظامی میانمار و شناسایی عاملان این جنایت ها، وارد عمل شوند و با برگزاری دادگاه های بین المللی، همه عاملان را محاکمه و مجازات کنند.

قابل ذکر است، ارتش میانمار که قدرت را در یک کودتای نظامی در این کشور در دست گرفته، تاکنون چندین بار با جنگنده و تانک و دیگر ابزار نظامی، غیر نظامی ها را مورد حمله قرار داده و هزار زن و کودک و افراد مسن را نیز به قتل رسانده و جنایت های زیادی را مرتکب شده است. هزاران شهروند غیر نظامی میانماری از جمله روهینگیا نیز به بهانه های مختلف در زندان های این کشور به سر می برند که بسیاری از آنها زندانیان سیاسی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا