اخبارجهانجهان اسلام

اماکن مذهبی مسلمانان هند، قربانی کارزار تخریب دولت هند

مساجد، زیارتگاه‌ها و بناهای تاریخی اسلامی در هند قربانی یک کارزار تخریبی می‌شوند که از سوی “نارندرا مودی” و با هدف ایجاد همگونی فرهنگی بر اساس سلطه مطلق هندوها بر این کشور، راه‌اندازی شده است.

مسجد «شاهی» در پرایاگراج، ایالت اوتار پرادش که ساخت آن به قرن ۶ هجری باز می‌گردد، ۹ ژانویه توسط بولدوزرها تخریب شد، اگر چه دادگاه محلی قرار بود درخواستی را بررسی کند که به گفته امام جماعت مسجد، برنامه‌های مدیریت شهری را متوقف می‌ساخت.

این حادثه ارزش برانگیختن افکار عمومی را داشت، اما به سختی خبرساز شد، زیرا تخریب اماکن مذهبی مسلمانان با استفاده از بولدوزر در هند عادی شده و دیگر باعث تعجب کسی نمی‌شود.

مسجد شاهی نخستین مسجد تاریخی در هند نیست که فدای پروژه تعریض خیابان عمومی شد. نوامبر گذشته، مقام های هندی یک مسجد ۳۰۰ ساله دیگر را نیز در منطقه مظفر نگار اوتار پرادش تخریب کردند.

مسجد دیگری که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های مسلمانان به حساب می‌آید که ۸۰۰ سال پیش ساخته شده، مسجد «شامسی جامع» در شهر بودائون در ایالت اوتار پرادش است. هندوهای افراطی مدعی هستند که این مسجد بر روی ویرانه‌های یک معبد هندو باقیمانده از قرن ۱۰ میلادی ساخته شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا