اخبارجهانلبنان

ماه رمضان در لبنان و بحران شدید اقتصادی

بیش از چهار سال است که لبنان در بحران سیاسی به سر می برد.

این وضعیت باعث شده که برای چهارمین سال متوالی، مردم لبنان، ماه مبارک رمضان را در حالی آغاز می‌کنند که زیر بار مصیبت‌ها و بحران‌های معیشتی هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: تقریباً درآمد ماهانه ۴۰ % از خانواده‌های لبنانی ۱۰۰ دلار یا کمتر و ۹۰ % کمتر از ۳۷۷ دلار است.

بر اساس این گزارش در پایان سال گذشته، سطح فقر و نبود امنیت غذایی در کشور لبنان، به ویژه نزد مردم کم‌ درآمد نگران‌کننده بوده چنان که در ۴۳ % از خانواده‌های کم‌ درآمدی که شامل آمار بوده‌اند، یک شخص بزرگسال یک روز کامل را بدون غذا سپری می‌کند.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که بیشتر مردم در لبنان قادر به تأمین حقوق اجتماعی و اقتصادی خود نیستند و تقریباً درآمد ماهانه ۴۰ % از خانواده‌های لبنانی ۱۰۰ دلار یا کمتر و ۹۰ % کمتر از ۳۷۷ دلار است.

گفتنی است، بحران سیاسی و اقتصادی لبنان طی سال‌های اخیر، ساختار جمعیتی این کشور را دچار تغییری کرده که از جنس مثبت نبوده است و از طرفی کارشناسان معتقدند که این نابرابری در آینده گسترش خواهد یافت و پیامدهای بیشتری را برای اقتصاد و مردم لبنان به همراه خواهد داشت.

در همین حال بیروت، پایتخت لبنان به شهر تضادها بدل شده است. خودروهای گران قیمتی در مقابل رستوران‌ها و کافه‌های لوکس پارک می‌شوند، اما این در حالیست که مردمان این کشور از تمامی سنین وقت خود را صرف جست‌وجو در مخازن و زباله‌ها می‌کنند تا چیزی قابل خوردن پیدا کنند.

وضعیت فعلی اقتصادی در لبنان عوامل زیادی دارد که مهم ترین آن اختلافات سیاسی داخلی این کشور و نیز بحران های بین المللی این کشور است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا