اخبارافغانستانجهان

ماه رمضان در افغانستان و افزایش قیمت مواد غذایی و جیب خالی مردم

با تسلط گروه طالبان بر افغانستان، فقر گسترده ای در این کشور حاکم شد و نرخ مواد غذایی و سایر اجناس، به صورت بی سابقه افزایش یافت.

حالا با فرا رسیدن ماه رمضان، نرخ مواد اولیه یک بار دیگر اوج گرفته و وضعیت را برای مردم این کشور بیش از پیش وخیم تر کرده است.

شهروندان افغانستان می گویند که با فرا رسیدن ماه رمضان، نرخ شماری از اقلام مواد غذایی، چند برابر افزایش یافته است.

هر چند گروه طالبان اعلام کرده که برای جلوگیری از افزایش نرخ شماری از اقلام مواد غذایی، مالیات آنها را کاهش داده است.

بر اساس اعلامیه ای که وزارت دارایی طالبان منتشر کرده، عوارض گمرکی شش قلم مواد خوراکی که شامل سیب زمینی، گوجه فرنگی، بامیه، سیب، خرما و هندوانه است را از 17 تا 80 % کاهش داده اند.

علاوه بر این، ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی نشر شده که شماری از افراد طالبان برای کنترل نرخ، به بازارها سر می زنند و از مغازه داران نرخ شماری از اقلام مواد غذایی را می پرسند و به آنها هشدار می دهند در صورتی که نرخ نامه شهرداری کابل را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد و مغازه شان مسدود می شود اما ظاهرا این اقدامات گروه طالبان چندان کارساز نبوده و شهروندان همچنان از افزایش نرخ مواد غذایی در ماه رمضان شکایت دارند.

شهروندان افغانستان می گویند که با سپری شدن ۱۰ روز از ماه رمضان، نرخ شماری از اقلام مواد غذایی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گفته آنها، نرخ گوجه فرنگی، پیاز، خرما، شکر و آرد در بازارهای کابل، نسبت ۱۰ روز قبل به شدت افزایش یافته و شهرداری طالبان نتوانسته است که بر بازار نظارت و نرخ ها را کنترل کند.

نرخ مواد غذایی در ماه رمضان در افغانستان در حالی افزایش یافته که مردم این کشور با فقر شدید و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، میزان افراد نیازمند در افغانستان به شدت در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از 28.3 میلیون نفر در این کشور برای گذران زندگی، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

افزایش نرخ مواد غذایی، به ویژه زنان بی سرپرست را با مشکلات جدی مواجه کرده و بسیاری از آنها نگران تهیه نان شب فرزندان خود هستند.

افزایش فقر و بیکاری و عدم کنترل بر نرخ اجناس و مواد غذایی، باعث شده که بسیاری از شهروندان افغانستان با مشکلات جدی مواجه شوند و شماری از آنها در ماه رمضان، حتی توانایی خرید یک قرص نان را از دست بدهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا