اخبارافغانستانجهان

دست و‌ پا زدن برای به رسمیت شناخته شدن؛ آنچه طالبان می‌گوید ‌و آنچه منتقدان می‌بینند

در طول یک سال و نیم گذشته که طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته، وضعیت در این کشور به مراتب وخیم تر و بحرانی تر از قبل، شده است.

اما اکنون یک مقام ارشد طالبان با ادعای برخی مطالب، تلاش می کند ضمن قابل قبول و خوب نشان دادن وضعیت افغانستان، کشورهای جهان را برای به رسمیت شناختن طالبان و برقراری رابطه با این حکومت متقاعد کند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، در مطلبی که به وب‌سایت خبرگزاری الجزیره فرستاده‌، دلایل متعددی برای این‌که جامعه جهانی طالبان را به رسمیت بشناسد، بیان کرده است.

او بدون اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی و فقری که ملت افغانستان در آن به سر می برند، مدعی شد که “یک سال و نیم پس از تحولات ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان کنترل افغانستان را دوباره به دست گرفت، وضعیت این کشور به شدت امیدوار کننده است!

وی همچنین در ادامه ادعاهای پوشالی خود بدون اشاره به بحرانی بودن اوضاع امنیتی و قتل و کشتار در افغانستان، که جهانیان، ده ها نمونه ی آن را در کشتار شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دیده اند، گفت: وضعیت امنیتی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است! با وجود پیش‌بینی‌ها از سوی منتقدان دولت جدید در کابل، سطح خشونت در ۱۸ ماه گذشته به شدت کاهش یافته و همچنان به پایین‌ترین حد خود ادامه می‌دهد!

گفتنی است، در حالی که همه ی ارکان حکومت در افغانستان در دست طالبان است و هیچ گروه، حزب، طیف یا جریانی اعم از شیعه یا غیر شیعه در آن مشارکت ندارند، این مقام طالبان در ادامه ی ادعاهای واهی خود گفت: “ما به تنوع و تاریخ غنی خود افتخار می کنیم. ما به تحمیل اراده اکثریت بر اقلیت اعتقاد نداریم. از نظر ما، هر شهروندِکشور، جزء جدایی ناپذیر یک کل جمعی است”!

اما روزنامه ایندیپندنت با اشاره به این مطلب نوشته است: به رغم تمامی این سخنان و لفاظی‌ها نگاه منتقدان و کارشناسان بر وضعیت کنونی افغانستان به گونه‌ای دیگر است . آنها با اشاره به حملات بی‌وقفه داعش به غیرنظامیان تامین امنیت ادعایی متقی را زیر سوال برده‌اند. در بعد اقتصادی به بیش از دو میلیارد دلار کمک بلاعوض جهانی به افغانستان اشاره کرده و گفته‌اند که اثرات منفی حضور طالبان در افغانستان قابل‌مقایسه با بحران ناشی از تحریم‌های جهانی نیست.

در زمینه مبارزه با فساد نیز افشاگری‌های رحمت‌الله نبیل درباره حیف‌ومیل پول خزانه دولت نشان می‌دهد که در فاصله ۱۹ ماه گذشته، ۶۰ میلیارد افغانی معادل ۷۰۰ میلیون دلار از پول عواید گمرکات صرف مصارف غیررسمی ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، شده است. از سوی دیگر گزارش‌هایی وجود دارد که رهبران طالبان به‌شدت در حال انباشت سرمایه به‌صورت شخصی‌اند. فساد اداری مانند گذشته رواج دارد.

سازمان ملل متحد در اوت ۲۰۲۲ و در سالگرد سلطه طالبان بر افغانستان، برآورد کرد که طالبان در یک سال حکومت‌داری‌شان، ۷۰۰ هزار شغل را از بین برده‌اند، یعنی ۷۰۰ هزار نان‌آور خانواده دیگر امکان آوردن لقمه‌ای نان بر سفره‌شان را ندارند.

سطح فقر به میزان بی‌سابقه‌ ۹۰ % رسیده، یعنی می‌توان گفت که تمام مردم افغانستان در حال حاضر فقیرند. بیش از ۲۰ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های جهانی وابسته‌اند و در صورت نبود این کمک‌ها احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا