آمریکااخبارجهان

پایان نشست جهانی آب؛ هشدارها از کمبود آب آشامیدنی

کنفرانس سه روزه جهانی که با هدف مدیریت آب با میزبانی هلند و تاجیکستان در مقر سازمان ملل متحد برگزار شده بود، روز جمعه 4 فروردین، پایان یافت.

سازمان های غیر دولتی، دولت ها و بخش خصوصی نزدیک به 700 تعهد را قبل و در طول سه روز گردهمایی سازمان ملل ارائه کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان کنفرانس سه روزه سازمان ملل، گفت: آب “با ارزش ترین کالای مشترک” است و “باید در مرکز دستور کار سیاسی جهانی قرار گیرد.”

آقای گوترش درخواستی فوری از جهان برای اصلاح و حفاظت از منابع آبی برای جلوگیری از درگیری و تضمین رفاه جهانی آینده ارائه کرد. وی گفت، جهان در مسیر رسیدن به اهداف آبی 2030 خود از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت برای همه قرار ندارد.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل در سال 2020، دو میلیارد نفر هنوز بدون آب آشامیدنی سالم و 3.6 میلیارد نفر به خدمات بهداشتی مدیریت شده ى ایمن دسترسی نداشتند.

حداقل دو میلیارد نفر آب آلوده به مدفوع می نوشند و 2.3 میلیارد نفر فاقد خدمات بهداشتی اولیه هستند، شرایطی که منجر به گسترش وبا، اسهال خونی و فلج اطفال می شود.

در حالی که تغییرات اقلیمی خشکسالی ها را مکرر و شدیدتر می کند، کارشناسان آب و هوای سازمان ملل همچنین تخمین می زنند که حدود نیمی از جمعیت جهان حداقل در بخشی از سال، از کمبود آب «شدید» رنج می برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا