اخبارجهانجهان اسلام

جشن باستانی نوروز در کشور های پارسی زبان

امروز سه شنبه، اول فرودین 1402 است. از این روز در کشورهای پارسی زبان به نام نوروز نیز یاد می‌شود.

جشن باستانی نوروز که پیشینه چند ‌هزار ‌ساله دارد، در سال ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به‌ عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشریت ثبت شده است.

این روز و آغاز حیات دوباره طبیعت در آموزه های دینی نیز گرامی داشته شده و بر سنت های حسنه مثل دید و بازدید از بزرگان، نزدیکان و عیادت مریضان تاکید شده است.

در لحظه تحویل سال نو، بسیاری از مسلمانان با حضور در مکان های مقدس ومطهر به دعا و نیایش پرداخته و آرزوی سالی ‌توأم با صلح و آرامش می کنند.

حرم مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام در شهر مقدس کربلا، امسال شاهد حضور گسترده مسلمانان در لحظه تحویل سال نو بود. شبکه امام حسین علیه السلام در لحظه تحویل سال نو از حرم مطهر ویژه برنامه‌ای زنده پخش نمود که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها مثل تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن نوروز را برپا می‌کنند.

جشن نوروز در ایران و تاجیکستان گسترده و باشکوه تجلیل می‌گردد. نوروز در تاجیکستان نمادی از نیاکان، دوستی و زندگی است.

در افغانستان، پیش از تسلط طالبان این روز در تقویم رسمی درج شده بود و طی مراسم های باشکوهی تجلیل و گرامی داشته می‌شد.

روز اول عید نوروز در افغانستان با بالا بردن پرچم منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زیارتگاه مزارشریف و کابل آغاز شده و به مدت ۴۰ روز نیز ادامه پیدا می کرد.

امسال اما برای دومین سال متوالی برپایی جشن‌های نوروز در افغانستان ممنوع اعلام شده.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا