اخبارجهان

نگرانی‌ها از بحران قریب الوقوع آب شرب در جهان

در آستانه ى نشست مهم آب در سازمان ملل متحد، کارشناسان اعلام کردند جهان با بحران قریب ‌الوقوع آبِ شُرب مواجه است و پیش‌ بینی می‌شود که تا پایان این دهه، تقاضای آب شیرین ۴۰ درصد از عَرضه ى آن بیشتر شود.

گزارش بین‌‌المللی درباره ى اقتصاد آب، می‌گویند کشورها باید مدیریت آب را به‌ مثابه کالای مشترک جهانی آغاز کنند، زیرا اکثر کشورها برای تامین آب به شدت به همسایگان خود وابسته‌ اند، و مصرف بیش از اندازه، آلودگی و تغییرات اقلیمی، سه تهدید مهم علیه منابع آب در سطح جهانی به ‌شمار می‌روند.

این گزارش هفت توصیه ى کلیدی، از جمله تغییر شکل حاکمیت جهانی منابع آب، افزایش سرمایه ‌گذاری در مدیریت آب از طریق مشارکت‌ های دولتی و خصوصی، قیمت ‌گذاری مناسب آب و ایجاد مشارکت ‌‌های عادلانه با هدف تامین منابع مالی برای پروژه‌های آب در کشورهای در حال توسعه و با درآمد متوسط، ارایه کرده است.

«نشست آب» در سازمان ملل متحد به رهبری دولت‌‌‌های هلند و تاجیکستان، روز چهارشنبه، ۲۲ مارس ۲۰۲۳، در نیویورک برگزار می‌شود و رهبران دیگر کشورها نیز به آن دعوت شده ‌‌اند. این نخستین بار در بیش از چهار دهه است که اعضای سازمان ملل متحد برای بحث درباره ى آب، گِرد هم می‌آیند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا