اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

بیانات حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در جمع مبلغین ماه مبارک رمضان

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی هم چون سنوات گذشته در آستانه ماه عظیم رمضان در جمع فضلا و روحانیون و مبلغین حوزه علمیه قم حضور یافته و به بیان نقطه نظرات راهبردی خود پرداختند.

ایشان در ابتدا مبلغین را توصیه کردند در منابر و سخنرانی های خود در ماه عظیم رمضان به دو نکته تاکید ورزند ؛ اول ترویض نفس ، دوم ترویج اسلام حقیقی .

درباره اسلام حقیقی این مرجع تقلید با اشاره به حدیث پیامبر اسلام صل الله علیه و آله که فرمودند روزی خواهد رسید که از اسلام جز نامی بیشتر نخواهد ماند افزودند : وظیفه همه ما در این ماه مبارک رمضان تبلیغ اسلام حقیقی و نه اسلام اسمی است. ما الان کشورهای اسلامی داریم اما آیا سیره پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و امیر المومنین علیه السلام جاری است؟

در ادامه ایشان به تبیین ترویض نفس پرداختند و آنرا سرکوب نفس سرکش ترجمه و توضیح دادند و افزودند : در کلام امیرمؤمنان علیه السلام وارد شده است: وانما هي نفسي اروضها. مسأله ترویض نفس هرچند در کلام امیرمؤمنان علیه السلام وارد شده است، اما خطاب به همگان است زیرا ما با وجود عصمت می دانیم که خطاب آن حضرت با عامه مردم بوده است.

 «نفس أمارة بالسوء» بسیار قدرتمند است و باید به وسیله ترویض آن را کنترل کرد. هر کس به دنیا آمد و رفت و جهنمی شد به دلیل همین نفس اماره است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه به روایت معروفی در کتاب کافی شریف از امام صادق علیه السلام دراهمیت ورع  تقوی اشاره کردند و افزودند:  این امر شدنی است و شایسته است مؤمنان در ماه رمضان پیش رو به کسب این فضیلت بپردازند و در این مسیر رشد نمایند .ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا انسان در جهت تعالی نفس تلاش کند و به مراتب ورع خود بیفزاید. باید سعی کنیم طبق روایت حضرت امام صادق علیه السلام با ورع ترین فرد در شهر خود باشیم. این امر بسیار سخت اما ممکن است.

مرجع عالیقدر در ادامه در خصوص سرکوب نفس اماره فرمودند : انسان با دو دشمن داخلی به نام نفس اماره و بیرونی به نام شیطان در تقابل است.اما نفس اماره بالسوء بسیار قدرتمند است. باید تلاش کنیم با استمداد از خدای متعال در برابر نفس مقاومت کنیم.

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام در رابطه با نفس می فرمایند: «اغلق بابک فإن الشیطان لا یفتح بابا».طبق این روایت اگر نفس را سرکوب کنیم نمی تواند با شیطان رابطه ای برقرار کند. ماه مبارک رمضان فرصت خوبی در این زمینه است.

ورع به معنای پرهیز از هر چیزی است که شایسته انسان نیست. دنیا گذرگاه و پلی به سمت آخرت است و شایسته نیست به اندازه ای به آن مشغول شود که از آخرت غفلت نماید.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه به تبیین تبلیغ اسلام حقیقی پرداختند و فرمودند : دومین مطلب واجب در ماه رمضان پرداختن به مسأله تبلیغ است که مورد تأکید قرآن و معصومان علیهم السلام است. این تبلیغ باید به حد بلاغ مبین باشد. یعنی کسی در برابر خدای متعال ادعا نکند مطالب دین به او نرسیده است.

خدای متعال امروز بیش از هر زمان دیگری مورد اتهام قرار دارد و به جلالت خدا در نقاط مختلف اهانت می شود. آیا نباید این اهانت ها پاسخ داده شود؟! این کار واجب کفایی است و در زمان حاضر به دلیل عدم من فیه الکفایه به واجب عینی مبدل شده است.

این مطلب در مورد قرآن و رسول خدا و امیرمؤمنان و امام زمان و سایر معصومان علیهم السلام، صادق است.در عصر حاضر دفاع از قرآن، رسول خدا صلی الله علیه وآله و سایر معصومان علیهم السلام واجب عینی بر همگان است.

عمده اهانت های امروزی به دین و رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام ریشه در افعال امثال بنی امیه و در رأس آنان معاویه و امثال بنی عباس دارد.

در زمان معاویه و سایر بنی امیه و بنی عباس مردم گروه گروه از اسلام خارج می شدند. آنان به زور سایرین را به اسلام مجبور می کردند و آن را فتوحات اسلامی می نامیدند.

این کار مخالف سیره رسول خدا و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما است. در ماه رمضان پیش رو باید به تبیین این مطالب برای جهان پرداخت.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در ادامه به بیان مثالهایی از خشونت و خونریزی به نام اسلام بویژه در دوره خلفای بنی امیه و بنی عباس پرداختند: ابن ارطاة به دستور معاویه در یک واقعه بیش از سی هزار انسان را به قتل رساند. در تاریخ ذکر شده است معاویه چندین بار کشور عراق را مورد تاخت و تاز قرار داد و اهالی آن را کشت و مزارع آنها را به آتش کشید.

این در حالی است که رسول خدا و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما حتی یک درخت از کفار قطع نکرد.

همچنین در تاریخ آمده است بغا به دستور متوکل سی هزار یا بیشتر از انسان ها را به قتل رساند.

این در حالی است که در تمام جنگ های پیامبر صلی الله علیه وآله که به بیش از هشتاد جنگ دفاعی می رسید یک هزار و اندی کشته شدند.

مرجع عالیقدر تشیع در ادامه به بیان نمونه هایی از تحمل و مدارای پیامبر اسلام صل لله علیه و آله و امیر المومنین علی علیه السلام با توهین کنندگان خود پرداختند و فرمودند : طبق فرموده قرآن، رئیس منافقان از پیامبر صلی الله علیه وآله به «الاذل» تعبیر کرد. اما حضرت هیچ واکنش خشنی نسبت به او نداشتند.

تاریخ ذکر کرده است پس از مرگ این شخص پیامبر صلی الله علیه وآله بر جنازه ی او نماز خواندند و پیراهن خودشان را در قبر او قرار دادند. و طبق فرموده امام صادق علیه السلام بیش از هزار منافق پس از این عمل توبه کردند. این سیره رسول خدا صلی الله علیه وآله بود.

امیرمؤمنان علیه السلام نیز در زمان حکومت خود بارها مورد توهین از سوی خوارج قرار گرفتند. در جریانی یکی از خوارج ایشان را به کافر خطاب کردند اما ایشان او را مجازات نکردند. این سیره باعث ورود دسته دسته کفار به اسلام شد.

در رابطه با هارون و خلفای بعدی او در تاریخ ذکر شده است که «بئر السباع» (چاه درندگان) درست کرده بود و مخالفان خود را به دست حیوانات درنده گرسنه می سپردند.

در رابطه با هارون نوشته اند که او چهل حیوان درنده برای این کار داشت به دوران حکومت چنین شخصی عصر الذهبی (دوران طلایی) می گویند که در واقع دوران تاریکی  و ظلالت بوده است.

خلفای اموی و عباسی به صرف اینکه عده ای به مخالفت با آنها بر می خواستند یا شعاری در مخالفت با ایشان می دادند ایشان را به بی رحمانه ترین شکل می کشتند.

شایان ذکر است سخنرانی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی بصورت زنده از شبکه های مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام و دیگر شبکه های مستقل شیعی پخش شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا