اخباربحرینجهانجهان اسلام

از انتقاد دیدبان حقوق بشر از بازداشت‌ها در بحرین تا جلوگیری آل خلیفه از خدمات پزشکی به دو روحانی شیعه

بحرین، کشوری کوچک اما با تعداد بسیار زیادی زندان و زندانی سیاسی و نیز زندانی آزادی بیان و عقیده است.

کمتر هفته ای می گذرد و رسانه های مختلف جهان به ویژه رسانه های عربی از نقض حقوق بشر و نقض حقوق زندانیان سخن به میان نمی آورند که جدید ترین آن دو گزارش منتشر شده در این باره است.

اول گزارش امتناع از ارائه خدمات پزشکی به دو روحانی شیعه در زندان های آل خلیفه و دیگری گزارش یک موسسه حقوق بشری درباره وضعیت زندانیان در بحرین.

منابع آگاه در بحرین گزارش دادند که اداره زندان مخوف جو در این کشور، قرار ملاقات های پزشکی برای شیخ محمد حبیب المقداد و شیخ میرزا المحروس را لغو کرد.

طبق اعلام مدیر مرکز حقوق و دموکراسی بحرین، اداره زندان مرکزی جو روز یکشنبه ۱۲ مارس ۲۰۲۳ قرار ملاقات های پزشکی مقرر شده برای شیخ محمد حبیب المقداد و شیخ میرزا المحروس را به بهانه امتناع از محدودیت های اعمال شده برای آنها لغو کرد.

در همین حال احمد الودایی در توئیتر خود در این باره نوشت: این غُل و زنجیر ناموجه بازداشت شدگان مغایر با قانون ۴۷ قواعد ماندلا است که تصریح می‌کند که محدودیت‌ها فقط باید به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر فرار استفاده شود.

از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر از اقدام حکومت آل خلیفه در بازداشت چهار نفر در بحرین به خاطر انتشار چند توییت انتقاد کرد.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که مقام های بحرینی در اوایل مارس ۲۰۲۳ چهار نفر را به دلیل انتشار پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دستگیر کردند که یکی از آنها پیش از برگزاری مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس در منامه خواستار اصلاح نظام پارلمانی بحرین شده بود.

این سازمان حقوق بشری از رهبران و نمایندگان اتحادیه پارلمانی خواست علناً از مقامات بحرینی بخواهند که به شعار مجمع عمومی اتحادیه پایبند باشند، از جمله با کنار گذاشتن همه اتهام ها علیه این چهار نفر و سایر افرادی که در حال حاضر به دلیل استفاده از حق آزادی بیان در زندان هستند.

نیکو جاوارنیا، پژوهشگر بحرین و یمن در دیدبان حقوق بشر در سخنانی پیرامون این موضوع گفت: برگزاری نشست اتحادیه بین المجالس در کشوری که مرتباً مردم را به دلیل ابراز عقایدشان دستگیر می‌کند، فقط به دولت بحرین برای ادامه سرکوب آزادی بیان جرأت بیشتری می‌دهد.

یکی از چهار فرد دستگیر شده، ابراهیم المناعی، وکیل و فعال برجسته توییتری است که شش مارس در توییتی اظهار کرد اگر دولت بحرین می‌خواهد پارلمانی در سطح جهانی داشته باشد، باید وضعیت پارلمان خود را اصلاح کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا