اخباراروپاجهان

اسلام روز به روز در جهان در حال گسترش است و جمعیت مسلمانان در کشورهای مختلف هر روز بیش از پیش می شود.

بررسی های انجام شده نشان می دهد کشور فرانسه یکی از بیشترین کشورهای جهان است که رشد اسلام و افزایش تعداد مسلمانان در آن چشمگیر است و مردم این کشور اشتیاق فراوانی به اندیشه شیعه دارند.

برای آشنایی با شیعه پژوهشی در فرانسه «هشام داوود» پژوهشگر فرانسوی در مصاحبه مکتوبی به زوایای مختلف مذهب تشیع در کشور فرانسه پرداخته و اندیشه شیعه در این کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

موضوع رشته تخصصی هشام داوود، مطالعات میدانی درباره مسائل مربوط به ازدواج، خویشاوندی، خانواده، قبیله و باورهای دینی و مذهبی و مفاهیمی دیگر است.

او معتقد است شاخه پژوهشی علوم‌اجتماعی و انسانی این مرکز در حال حاضر به مردم‌شناسی حج، مسائل اقتصادی و نیز طرح بزرگ مطالعاتی درباره شیعه امروز میان قم و نجف را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در مورد نظر متفکران فرانسوی درباره خاستگاه تشیع گفت: درباره موضوع و مسئله تشیع در فرانسه کمتر کار شده و مرکز و نهاد فنی و تخصصی خاصی وجود ندارد. اما مرکز ملی «پژوهش‌های علمی در فرانسه» به عنوان یکی از اندیشکده‌های مهم این کشور و حتی در سراسر اروپا به شمار می‌رود که دارای رشته‌های تخصصی فراوان و امکانات متعددی است. بسیاری از پژوهشگران مرد و زن در این مرکز، متخصص جوامع و پژوهش‌های اسلامی هستند.

وی افزود: در جهان اندیشه‌های دینی فرانسه این مسئله قابل ردگیری است که تأثیر هانری کربن بر فضای فکری فرانسه جهت شناخت اسلام و تشیع بسیار سرنوشت‌ساز بود. کربن بر نسلی از فرانسوی‌ها همچون مردم‌شناسانی نظیر: «جان پی‌یردی گار»، «لوکار» و «یان ریشار» بسیار تأثیر گذاشت. آثار هانری کربن منبع دست‌اول برای آشنایی با تشیع بود. آنان از طریق او با فرهنگ شیعی آشنا شدند.

او ادامه داد: در فرانسه نیاز و اشتیاق فراوانی به کتاب‌های اسلامی و اندیشه شیعه وجود دارد، ولی روند ترجمه این کتاب‌ها با موانعی روبه‌رو است. اما نکته مهم دیگر این‌که باید یاد بگیریم در محتوای مطالب خود از جهت‌گیری تبلیغی، اجتناب کنیم و اصل محتوا را متقن و علمی ارائه دهیم تا خواننده بامطالعه آن، بحث را بفهمد و قانع شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، توفیق یافته‌ایم. ولی این را نیز باید بدانیم که در فرانسه، عموم مردم به آگاهی از تولیدات و میراث بنیادین اندیشه شیعی نیاز فراوانی دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا