اخبارافغانستانجهان

افزایش بیماری روانی بین بانوان پس از وضع محدودیت‌های آموزش و کار در افغانستان

یافته های بررسی تازه ی برخی رسانه‌ها در افغانستان نشان می دهد که وضع محدودیت‌های تحصیلی و کاری بالای زنان در این کشور، باعث افزایش بیماری روانی درمیان زنان شده است.

گروه طالبان سال گذشته پس از تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت شدیدی بر آموزش و کار زنان وضع کردند و باعث خانه‌نشینی شمار زیادی از زنان شدند و این شرایط به افزایش شمار بیماران روانی منجر شده است.

پزشکان در بیمارستان مرکزی هرات در غرب افغانستان به رسانه ها گفته اند که تنها در بخش روان درمانی این بیمارستان، روزانه بیش از 200 زن برای مشاوره و درمان بیماری روانی مراجعه می‌کنند. گفته می‌شود در سایر ولایت های افغانستان نیز گزارش های مشابه وجود دارد.

به گفته ی آنان، 20 تا 25 درصد مراجعه کنندگان زنان و دخترانی هستند که قبلاً دانشگاه می‌رفتند یا کارمند نهادهای دولتی بودند.

به گفته‌ این پزشکان، اضطراب، استرس و افسردگی از شایع‌ترین مشکلات روانی در میان زنان است.

گروه طالبان پس ازسرنگونی دولت پیشین در سال 2021میلادی تاکنون بر خلاف تعهدات خود به آمریکا و جامعه جهانی مبنی بر محدود نکردن آزادی و حقوق زنان، بیشتر زنان و دختران را از حق کار و آموزش و آزادی‌های اولیه فردی و اجتماعی محروم کردند.

طالبان حرکات اعتراضی زنان را با زور اسلحه سرکوب کردند و برخی از زنان معترض را بازداشت و شکنجه کردند و تحت فشارهای شدید، از آنان تعهد گرفتند که در اعتراض‌ها شرکت نکنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا