اخبارایرانجهان

جهش ارزی و تشدید بحران اقتصادی ایران

جهش ارزی و متقابلا کاهش ارزش پول ملی از نشانه های تشدید بحران اقتصادی و مالی در تمامی کشورها است. دولت ایران طی روزها و هفته های گذشته با این معضل دست و پنجه نرم می کند و مردم ایران تبعات منفی آنرا در زندگی و معیشت خود احساس می کنند.

نرخ دلار و سایر ارزهای رایج همچون یورو و پوند در برابر ریال ایران طی روزها و هفته های گذشته جهش قابل توجهی داشته است. در تمامی اقتصادها جهش ارزی و کاهش ارزش پول ملی به معنای نشانه ای هشدار دهنده از بحران اقتصادی آن کشور محسوب می شود.

این جهش دو ماه قبل هم به حالت هشدار رسیده بود و ابراهیم رئیسی با برکناری رئیس بانک مرکزی و انتصاب محمد رضا فرزین تلاش کرد به مردم نشان بدهد می‌خواهد جلوی این جهش ارزی را بگیرد اما دو ماه پس از این جابجایی معلوم شد تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

حالا دیگر مردم و بازاریان انواع و اقسام نامگذاری و نرخ گذاری بانک مرکزی ایران برای ارز را تجربه کرده اند اما فاصله نرخ های اعلامی تا بازار حقیقی در چهار راه استانبول تهران به اندازه فاصله رویای مدیران اقتصادی دولت تا واقعیت ملموس بحران اقتصادی است که بیش از پیش به کوچکتر شدن درآمد مردم و افزایش هزینه های ایشان انجامیده است.

در کنار تورم بالای ۵۰ درصدی، دولت علیرغم آنکه اوضاع را تحت کنترل توصیف می کند نرخ ارز فقط در یکماه گذشته بیش از 10 % افزایش داشته و از مرز پنجاه هزار تومن گذشته است هر چند نرخ رسمی همچنان حدود 42 هزار تومان اعلام می شود.

بازار متشکل، سامانه سنا و اسامی و طرح ها و سامانه هایی که با پروپاگاندای رسانه های همسو با دولت ایران افتتاح می شوند و خیلی زود به فراموشی سپرده می شوند عملا نتوانستند حتی از سرعت افزایش نرخ ارز بکاهند و کار به جایی رسید که صدای اعتراض مجلس همسو با دولت هم بلند شد.

اقتصاد دانان بر این باورند که مهمترین پیامد منفی این جهش یکباره نرخ ارز بی ثباتی در اقتصاد و سرازیر شدن نقدینگی به خرید ارز و انباشت آن برای فروش در شرائط گرانتر است. اتفاقی که صف های طولانی منتظران خرید ارز حکایت از وقوع آن دارد.

اوضاع معیشتی مردم ایران هر روز بدتر می شود و بسیاری از محبین اهل بیت علیهم السلام مجبور شدند به دلیل افزایش نرخ دلار و گران شدن هزینه های سفر زیارتی عتبات از زیارت منصرف شوند آنهم در ایام خاص زیارتی امام حسین علیه السلام.

ماه‌های رجب و شعبان، آخرین فرصت های کسب و ذخیره ره توشه های معنوی قبل از ورود به ماه مبارک رمضان است و زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام ، مهمترین عمل در این ماه‌ها است اما بسیاری بابت فشارهای اقتصادی مضاعف از این زیارت محروم شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا