اخبارافغانستانجهان

سیاست دوگانه زبانی ط۱لبان در “روز جهانی زبان مادری”

سیاست فرهنگی گروه ط۱لبان از زمان تسلط بر افغانستان، در چندین مورد جنجالی شده است.

از جمله این موارد، رویکرد این گروه در مورد زبان های ملی افغانستان که به دوگانگی رفتاری در قبال آن متهم شده است.

دیروز، به مناسبت «روز جهانی زبان مادری» وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ ط۱لبان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که برای رشد همه زبان های بومی این کشور تلاش می کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده: زبان‌ها در یک جامعه وسیله افهام و تفهیم است. باید تمام زبان‌های مروج در کشور بدون تفکیک و امتیاز ضمن اینکه احترام شود، رشد و توسعه یابد.

به گفته وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ ط۱لبان، در حال حاضر بیش از ۳۰ زبان بومی و مادری در کشور وجود دارد.

این وزارت تأکید کرده که به‌ عنوان ارگان مسئول، متعهد به حفظ تنوع و بهبود همه‌ی زبان‌های بومی و مادری است.

گفتنی است، روز ۲۱ فوریه برابر با دوم اسفند، از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزش سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان «روز جهانی زبان مادری» نام گذاری شده است. یکی از دلایل نام گذاری این روز، کمک و احترام به تنوع زبانی در جوامع مختلف بوده است.

وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ ط۱لبان در حالی بر «حفظ تنوع»، «رشد» و «توسعه» تمام «زبان های مروج» کشور «بدون تفکیک» و «امتیاز» تأکید کرده که این گروه از زمان تسلط بر افغانستان تاکنون، بارها متهم به «فارسی ستیزی» شده است.

گروه طالبان پس از اینکه قدرت را در دست گرفتند، تابلوهای شماری از دانشگاه ها را در استان های که ساکنان آن عمدتا فارسی زبان بودند، به زبان پشتو تغییر دادند.

این گروه همچنین زبان فارسی را از تابلوهای ادارات دولتی حذف کرد و به جای آن تابلوهای با زبان پشتو و انگلیسی نصب کرد.

ط۱لبان از جمله زبان فارسی را از تابلوی دانشگاه بلخ در شمال افغانستان، مراکز پزشکی مرکزی استان هرات در جنوب غرب و تابلوی استان بامیان در مرکز این کشور، حذف کردند. اکثر ساکنان این استان ها، فارسی زبان هستند.

این اقدام ها با واکنش گسترده شهروندان افغانستان، از جمله شاعران، فرهنگیان، روزنامه نگاران و نویسندگان، مواجه شد و آنها ط۱لبان را به «فارسی ستیزی آشکار» متهم کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا