اخبارجهانجهان اسلام

گزارش یک روزنامه انگلیسی درباره احتمال بازگشت د۱عش

حدود پنج سال پیش، پایان رسمی دولت خودساخته سنی های تندروی د۱عش که در بخشی از خاک عراق و سوریه تشکیل شده بود، اعلام شد.

حالا پس از گذشت پنج سال، زمزمه های بازگشت د۱عش به قدرت به گوش می رسد و گویا در برخی مناطق، قدرت یافته اند، به ویژه اینکه زلزله دو هفته پیش در ترکیه و سوریه که بخشی از آن در مناطق محل حضور نیروهای د۱عش رخ داد، هرج و مرجی را به وجود آورده که فرصت را برای ظهور دوباره د۱عش، ایجاد کرده است.

روزنامه انگلیسی “ذِ سان”The sun) ) در گزارشی نوشت: د۱عش همچنان فعال است و برای بهره برداری از هرج و مرج ناشی از زلزله ترکیه و سوریه برای بازگشت دوباره و گسترش موج رعب و وحشت در منطقه تلاش می کند.

این روزنامه در گزارشی با اشاره به اینکه د۱عش با عملیات های ربایش، قتل غیر نظامیان و فرار از زندان ها اعلام می کند که هنوز هست، همچنین نوشت: علی رغم اینکه تروریست ها در ماه های اخیر متحمل شکست های سنگینی شده اند اما این گروه تروریستی در ماه های گذشته بر حملات خون بار و تروریستی خود افزود.

در این گزارش با اشاره به اینکه کانون استقرار عناصر تروریستی د۱عش در مناطق کوهستانی بین دو استان حمص و دیرالزور در مرزهای با عراق است، در ادامه نوشت: د۱عش که همچنان فعال است، برای بهره برداری از هرج و مرجی که زلزله اخیر ترکیه و سوریه ایجاد کرده، تلاش می کند و به دنبال نشر موجی از رعب و وحشت در منطقه است.

بر اساس این گزارش «د۱عش در اوج قدرت خود، مناطق وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده بود اما –بر اساس گفته آمریکایی ها- سال ۲۰۱۹ میلادی متحمل شکست صد در صدی شد اما با این حال هسته های تروریستی مرتبط با داعش از آن زمان تاکنون در سراسر خاورمیانه ظاهر شدند و این نگرانی وجود دارد که زلزله مهیب ترکیه و سوریه به کمک تلاش های د۱عش برای بهره برداری از ان فاجعه زیست محیطی بیاید.

روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: اوضاع در کردستان – منطقه تاریخی که در بخش هایی از ترکیه، عراق، ایران و سوریه امتداد دارد- می تواند زمینه را برای بازگشت د۱عش در مقیاس وسیع فراهم کند.

در همین زمینه “گونی یلدیز” پژوهشگر متخصص امور کردستان، سوریه و ترکیه با هشدار نسبت به اینکه اوضاع نابسامان، درها را برای بازگشت د۱عش باز می گذارد، اظهار داشت: اگر خلأ سیاسی در یک کشور وجود داشته باشد، بازگشت ممکن می شود. اگر اداره های تحت هدایت کردها و نیروهای نظامی را از معادله خارج کنید، عملیات د۱عش نه تنها در سوریه بلکه در سراسر جهان افزایش خواهد یافت.

این پژوهشگر متخصص در امور کردستان در عین حال می گوید: بازگشت د۱عش در میانه یک درگیری جدید از ترکیه کاملا ممکن است زیرا آنها از نظر ایدئولوژیک شکست نخورده اند.

وی نسبت به احتمال افزایش مشکلات امنیتی و فعالیت های تروریستی که ممکن است منجر به موج جدید پناهجویان و حرکت آنها به سمت اروپا شود، هشدار داد.

دکتر هامون خلقت دوست استاد علوم سیاسی دانشگاه لینکلن نیز در این باره با هشدار نسبت به اینکه زلزله امکان بازگشت د۱عش را فراهم خواهد کرد، می افزاید: تمرکز ترکیه و متحدانش به طور کامل روی نحوه واکنش به این زلزله ویرانگر و پیامدهای آن است.

وی ادامه داد: هر رویدادی از جمله بلایای طبیعی می تواند توجه هر کشوری را به موضوع دیگری غیر از تامین امنیت مرزهایش معطوف کند؛ موضوعی که مورد استقبال شبکه های تروریستی نظیر د۱عش واقع می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا