اخبارجهان

همکاری یونسکو با دولت چین در آزار و شکنجه مسلمانانِ اویغور

سازمان یونسکو، از سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد که وظیفه حفظ میراث فرهنگی را بر عهده دارد، به همدستی با دولت چین در رفتارش با مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ متهم شده است.

این اتهام ها، بر رابطه یونسکو با دولت چین و عدم اقدام آن در واکنش به سرکوب مسلمانان اویغور متمرکز شده است.

موسسه حقوق بشر اویغور، مستقر در واشنگتن، این هفته گزارشی را منتشر کرد و در آن سازمان یونسکو را متهم کرد که چین را به خاطر رفتارش با اویغورها، از جمله تخریب اماکن مذهبی آنان، مسئول و مقصر نمی داند.

در این گزارش به ثبت چندین مکان چینی توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی اشاره شده که به گفته آنها به دولت چین برای اقدامات خود در سین کیانگ پوشش می دهد.

در واکنش به این گزارش، سازمان یونسکو این اتهام های مطرح شده را رد کرده و گفته که به ترویج و حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر جهان متعهد است.

با این حال، برخی از فعالان استدلال می کنند که یونسکو به اندازه کافی برای رسیدگی به بحران در سین کیانگ اقدام نکرده است.

آنها به این واقعیت اشاره می کنند که یونسکو هیأت حقیقت یاب به سین کیانگ اعزام نکرده و موضع محکمی در قبال اقدام های چین در منطقه اتخاذ نکرده است.

گفتنی است، دولت چین به دلیل رفتارش با جمعیت اویغور در سین کیانگ با انتقاد شدید روبرو شده است.

چین متهم شده که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در اردوگاه‌های اسارت، به کار اجباری وا داشته و مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد.

دولت چین همچنین به تخریب میراث فرهنگی اویغورها از جمله اماکن مذهبی و سایر آثار باستانی متهم شده است.

قابل ذکر است، این اتهام ها علیه یونسکو در بحبوحه نگرانی فزاینده بین المللی در مورد رفتار چین با جمعیت اویغور مطرح می شود.

در ماه های اخیر، چندین کشور، از جمله ایالات متحده، اعلام کرده اند که اقدامات چین در سین کیانگ به منزله نسل کشی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا