اخبارافغانستانجهان

انتقامجویی ط۱لبان با کشتار نظامیان پیشین افغانستان

کمتر هفته ای می گذرد و رسانه های مختلف افغانستان و رسانه های بین المللی از جنایت های جدید ط۱لبان، سخنی به میان نمی آورند.

در یکی از جدید ترین جنایت ها و رفتارهای غیر انسانی ط۱لبان، یکی از افسران ارشد نظامی دولت سابق افغانستان، توسط نیروهای ط۱لبان به قتل رسید.

قتل یک عضو پیشین نیروهای ویژه ارتش افغانستان در روزهای اخیر، با واکنش‌های گسترده مواجه شده و افکار عمومی آن را نوعی «انتقامجویی» جنگجویان ط۱لبان می‌دانند.

روز جمعه گذشته رسانه‌های افغانستان خبر پیدا شدن جسد دو نیم شده یک عضو پیشین نیروهای ارتش حکومت پیشین افغانستان را منتشر کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ستار سیرت، یک عضو جوان نیروهای ویژه ارتش حکومت پیشین افغانستان حدود دو هفته قبل در مسیر راه از سوی جنگجویان ط۱لبان بازداشت شده و روز جمعه، ۱۴ بهمن جسدش در دره‌های مربوط به ولایت جوزجان در شمال افغانستان، پیدا شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و «جنبش زنان مقتدر افغانستان» به قتل این عضو ارتش حکومت پیشین این کشور واکنش نشان داده است.

در اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درباره نحوه قتل ستار سیرت آمده: ط۱لبان، این سرباز جوان را که متعلق به یک خانواده فقیر است، در مسیر راه از موتر پایین کرده و در یک دادگاه صحرایی، به‌ گونه بسیار وحشتناک، نخست با سیخ‌های داغ بدنش را می‌سوزانند و بعد از شکنجه‌های فراوان، گلویش را می‌بُرند و بدنش را از ناحیه کمر قطع کرده، در دشت می‌اندازند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته که ستار سیرت در اواخر دوره جمهوریت، فعالیت نظامی را کنار گذاشته بود، اما ط۱لبان او را «با قساوت تمام» به قتل رساندند.

پس از تسلط ط۱لبان بر افغانستان و فروپاشی نظام جمهوریت، هبت‌الله آخوند زاده، سرکرده ط۱لبان، فرمان عفو عمومی صادر کرد و مقام های ط۱لبان تأکید کردند که این فرمان شامل تمام شهروندان افغانستان، از جمله نظامیان، مقام های حکومت سابق و کارمندان دولت می‌شود اما از آن زمان تاکنون، گزارش‌های زیادی از بازداشت، شکنجه و قتل نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان به دست جنگجویان ط۱لبان منتشر شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که نیروهای ط۱لبان تاکنون «صدها نظامی» حکومت پیشین را به قتل رسانده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا