اخبارافغانستانجهان

سونامی خاموش در افغانستان؛ فقر گسترده و ناکارامدی سیستم صحی، به کانون بحران در این کشور تبدیل شده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در تازه ترین گزارش از وضعیت صحی مردم افغانستان، گفته که فقرگسترده، سیستمِ صحی ناکارآمد و افزایش محدودیت ها بر زنان، در مرکز بحران انسانی در افغانستان قرار دارد.

این نهاد جهانی گفته که باید زنان اجازه داشته باشند تحصیلات و فرصت های شغلی بیشتری را دنبال کنند تا درامد خانواده های خود را افزایش دهند و اطمینان حاصل گردد که کارکنان بهداشتی کافی زن در افغانستان وجود دارد.

بیش از 90 در صد از پاسخ دهندگان این گزارش از کاهش درامدشان در سال گذشته، ابراز نگرانی کردند.
95 درصد از مردم افغانستان نيز گفتند که در دوازده ماهِ گذشته در تامین مواد غذایی با مشکلاتی مواجه بودند.

همزمان ؛ سازمان جهانی بهداشت می ‌گوید انتظار می ‌رود در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان از سوء تغذیه ى حاد رنج ببرند.

نمایندگی این سازمان در افغانستان در رشته ‌توییتی نوشته است كه ۱۲۵ هزار کودک هم دچار عوارض ناشی از سوء تغذیه ى شدید خواهند شد.

این سازمان همچنین گفته است در سال جاری میلادی ممکن است بیش از ٢میلیون و سيصد هزار کودک نیز مبتلا به سوء تغذیه ى نیمه حاد و ۸۴۰ هزار زنِ باردار و مادر شیرده نیز دچار سوء تغذیه ى حاد شوند.

روز دوشنبه، صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف هم هشدار داد بحران انسانی در افغانستان چنان شدید است که دوسوم افغان‌ستانى ها با گرسنگیِ شدید و شش میلیون نفر با خطر قحطی مواجه ‌اند.

این در حالی است که ممنوعیتِ اشتغال زنان در نهادهای غیردولتی از سوی طالبان باعث اختلال در عملیات امداد رسانی شده است و بسیاری از نهادها گفته ‌اند بدون کارمندان زن نمی‌ توانند به فعالیت خود در افغانستان ادامه دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا