اخباراروپاجهان

افزایش شمار جانباختگان زلزله در ترکیه و سوریه؛

مقامات ترکی از باز شدن درهای مساجد به روی آوارگان این رویداد خبر داده اند.

بامداد امروز، سومین زلزله نیرومند دیگر نیز بخش هایی از مناطق جنوبی ترکیه را لرزاند.

گفته می شود شدت این زلزله 5.6 درجه ریشتر بوده است. این درحالیست که شمار تلفات زمین لرزه های صبح دیروز در مناطق مرزی ترکیه و سوریه، به 4300 تن رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت با نگرانی از افزایش شمار قربانیان، میگوید ممکن این آمار به هشت برابر برسد.

آمار مصدومان این دو زلزله قوی در ترکیه و سوریه نیز بسیار بالا و در حال افزایش است.

عملیات امداد و تلاش برای نجات زیر آوارماندگان همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم پس از وقوع این رویداد، هفت روزعزای عمومی در سراسر ترکیه اعلام کرده است.

بدنبال ویران شدن هزاران منزل مسکونی بر اثر این زمین لرزه ها در مناطق جنوبی ترکیه، مقامات این کشور از باز شدن در های مساجد به روی زلزله زدگان خبر داده اند.

علی ارباش، رئیس سازمان امور دینی ترکیه گفته افرادی که خانه‌ هایشان در اثر زلزله آسیب دیده، می‌ توانند در مساجد اقامت کنند.

از سوی دیگر، پس از وقوع این زمین لرزه های پی‌هم در مناطق مرزی ترکیه و سوریه، برخی گمانه زنی ها از حتمال وقوع زلزله بر اثر هارپ، در شبکه های مجازی دست به دست می شود.

در این میان وجود یک نیروگاه درحال ساخت هسته‌ ای در این منطقه نیز به نگرانی‌ها دامن زده است.

شایعات و گمانه زنی ها در مورد نقش هارپ درین رویداد زمانی اوج گرفت که چند روز پیش فردی با نام فرانک هوگربیتس، توئیتی را در مورد پیشبینی وقوع زمین لرزه ای 7.5 ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان منتشر کرد.

گفتنی است، هارپ یا برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا، یک پروژه تحقیقاتی عمدتاً غیر جنگی است که مرکز اصلی آن در نزدیکی گاکونا در آلاسکای امریکا واقع شده است.

تکمیل پروژه هارپ حدود دو دهه طول کشیده و هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا