اخبارجهانجهان اسلام

درخواست دیده بان حقوق بشر از دولت مراکش درباره فعال شیعه بازداشت شده

یک سازمان حقوق بشری از دولت مراکش خواست تا فعال شیعه عربستانی مخالف آل سعود، که در فرودگاه بین المللی مراکش بازداشت کرده را تحویل حکومت سعودی ندهد زیرا احتمال شکنجه و محاکمه ناعادلانه او وجود دارد.

در همین راستا دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای افزود: “حسن ال ربیع” که تابستان گذشته به مراکش سفر کرد، ۱۴ ژانویه توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و روانه زندانی در نزدیکی شهر رباط پایتخت مراکش شد.

این بیانیه افزود: دادستان سعودی این فعال شیعه عربستانی را به ترک غیر قانونی کشور عربستان با کمک تروریست ها، متهم کرده است.

گفتنی است، این اتهام در حالی مطرح شده که این فعال شیعه از فرودگاه های رسمی عربستان از کشورش خارج شده و هیچ اقدام غیر قانونی مرتکب نشده است.

مقام های رسمی سعودی از دولت مراکش خواسته اند وی را به عربستان تحویل دهند اما مقام های قضایی مراکش این درخواست را رد کرده اعلام کرده اند که قرار است او را در خاک مراکش محاکمه کنند تا به پرونده وی رسیدگی شود.

دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که دولت مراکش باید از حقوق افراد بازداشت شده دفاع کند و در برابر درخواست های سعودی برای بازگرداندن اجباری این فعال شیعه، مقاومت کند.

متاسفانه در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک شهروند دو تابیعتی عربستانی – استرالیایی به نام “اسامه الحسنی” که فعال حقوق بشری بود و در مراکش بازداشت شده بود، با فشار حکومت سعودی به عربستان بازگردانده شد.

کارشناسان و ناظران شیعه در عربستان، حکومت آل سعود را به تلاش برای سرکوب فعالان شیعه از جمله ال ربیع متهم می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا