اخبارافغانستانجهان

تکرار چرخه تروریست پروری در افغانستان با حاکمیت ط۱لبان

افغانستان با سپری کردن فراز و نشیب های جنگ داخلی و حاکمیت افراد نالایق مامن خوبی برای گروه های تروریستی همچون سنی های تندروی د۱عش و الق۱عده می باشد.

هر روز با گذشت زمان پرده از سیاست های خصمانه ط۱لبان در افغانستان برداشته می شود که نه تنها مردم افغانستان بلکه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

حاکمیت ط۱لبان با اجرای قوانین افراط گرا و دور از اسلام، جریان تروریست پروری را در افغانستان تقویت می کند. حلقه های تروریست پروری در افغانستان نه تنها به ضرر مردم این کشور، بلکه همه جهان اسلام است، زیرا به طور مستقیم و غیر مستقیم جریان اسلام هراسی را در جهان تقویت می کند.

این فرامین، خبر از گسترش یک شبکه هوشمند تروریست پروری با اهداف توسعه طلبانه را می دهد که باید از آنها جلوگیری کرد.

برای نمونه به چند مورد رفتار و اقدام افراط گرایاتنه ط۱لبان در یک سال و چند ماه از حکومت داری این گروه در افغانستان اشاره می کنیم.

دایر نمودن و گسترش مدارس دینی، از جمله این اقدام ها بوده که بدون شک به مرور زمان، تاثیر بسیار زیادی بر این کشور و منطقه خواهد گذاشت.

ممنوعیت تحصیل و کار زنان، دیگر اقدام ط۱لبان در این مدت بوده که صدای اعتراض و انتقاد بیشتر کشورهای جهان، نهادهای اسلامی، شخصیت های برجسته و هر مسلمان و غیر مسلمانی را برانگیخت.

گسترش فقر و گرسنگی در دوران حکومت ط۱لبان بر افغانستان، زمینه را بر افزایش فعالیت گروه های تروریستی فراهم خواهد کرد زیرا دلارهای نفتی کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این مسیر هزینه می شود.

اما محدودیت رسانه ها و ترور خبرنگاران دیگر اقدام ط۱لبان در یک سال و چند ماه اخیر بوده به طوری که کمتر رسانه و خبرنگاری اکنون در افغانستان وجود دارد که می تواند به طور آزادانه به پوشش اخبار این کشور بپردازد و حقایق را بیان کند.

نگاهی گذرا به عملیات های تروریستی صورت گرفته در افغانستان در مدت زمان حکومت ط۱لبان بر این کشور، گویای حضور فعال گروه های تروریستی در این کشور است. بدون شک این حضور روز به روز پر رنگ تر شده و دامنه آن گسترده تر می شود و احتمالا به دیگر کشورهای همسایه افغانستان هم نفوذ خواهد کرد.

نمونه آن را در پاکستان می توان مشاهده کرد. به رغم اینکه گروه تحریک ط۱لبان پاکستان از گروه های افراطی قدیمی در این کشور است، اما در سال های گذشته در موضع ضعف بوده اما در یک سال اخیر روز به روز قدرتمند تر شده به طوری که کار به جایی رسید که حدود دو هفته پیش نخست وزیر و وزیر خارجه پاکستان را تهدید کردند.

در پایان باید گفت همه این موارد گویا تکرار چرخه تروریست پروری در افغانستان زیر سایه حکومت ط۱لبان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا