اخبارجهانجهان اسلام

کتاب بررسی معیار امامت و رهبری در قرآن

کتاب «بررسی معیار امامت و رهبری در قرآن» اثر احمدعلی طاهری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۶ صفحه منتشر شد.

با توجه به اختلاف مسلمانان در امامت و مرجعیت دینی پس از پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله)، منطق اسلامی حکم می کند که فقط یکی از راه های اختلافی صادق است و هر دو طرف نمی تواند در موضع حق باشند.

اثر پیش رو با هدف کشف دیدگاه راستین، به بررسی و تبیین میزان امامت و رهبری بعد از شهادت رسول خدا (صلى الله علیه و آله) می پردازد.

با صرف نظر از آیات بسیاری که به اعتراف مفسران شیعه و اهل تسنن درباره امامت و رهبری اميرالمؤمنين علی علیه السلام نازل شده، این کتاب فقط مضمون و مفهوم یک آیه قرآن را که بیانگر معیار امامت و رهبری است، تحلیل و بررسی می کند، سپس صلاحیت هر یک از اصحاب پیامبر خدا (صلى الله علیه  و آله) را که برای آنها ادعای امامت و رهبری شده است، با آن میزان می سنجد.

این اثر در سه فصل تألیف شده است که عناوین فصول آن عبارتند از: بررسی و کندوکاو مفاهیم، معیار امامت و رهبری در قرآن، و امامت و رهبری پس از پیامبر (صلى الله علیه و آله).

مهم ترین شرطی که در آیه ۱۲۴ سوره بقره برای امام معصوم عليه السلام ذکر شده است، این است که امام «ظالم» نباشد و در تمام عمرش، هیچ انحراف فکری و عملی نداشته باشد و به چنین شخصی در اصطلاحِ علم کلام «معصوم» گفته می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا