اخبارایرانجهان

واکنش‌ها به تملق مداح حکومتی از رهبر نظام ولایت فقیه

امیرالمؤمنین خواندن رهبر نظام ولایت فقیه طی روز‌های گذشته واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیاری اعم‌ از جامعه متدینین و دیگران را برانگیخته.
این تملق‌گویی پس از آن صورت گرفت که یکی از مولوی های مسجد مکی زاهدان مولوی‌ عبدالحمید را امیرالمؤمین خوانده بود.

کاربران فضای مجازی باز هم اطلاق لقب امیر‌المؤمنین به شخصی غیر معصوم را مورد انتقاد قرار دادند.
اینبار، استفاده از آن برای رهبر حکومت ایران!

قصه از آن‌جا شروع شد که حسین سازور مداح حکومتی در حضور رهبر نظام ولایت فقیه خطاب به وی گفت : ” ما جایگاه شما را همطراز امیرالمؤمنین می دانیم و دفاع از شما و جایگاه شما دفاع از پیامبر[صلی الله علیه و آله] دفاع از حضرت زهرا [سلام الله علیها] و امیرالمؤمنین [علیه السلام] است “.
پیش از این نیز کرارا شعرا و مداحان در حضور وی با ادبیات متفاوت و واژگان و القاب ادبی و دینی گوناگون از او تمجید و مدح نموده اند و در اکثر موارد با مخالفت مواجه نشده اند اما این اولین بار است که یک مداح حکومتی متملقانه عنوان «امیرالمؤمنین» را به وی نسبت می دهد.

فارغ از این‌که اطلاق این لفظ به غیر معصوم چه معنایی دارد و کسی که به این صفت برای خود رضایت دهد چه خصوصیتی دارد، دو ماه قبل یکی از مولوی های مسجد مکی زاهدان در حضور مولوی عبدالحمید او را امیرالمؤمنین خواند و خواست تحت این عنوان با او بیعت کند و به نظرمی رسد حامیان رهبر نظام ولایت فقیه در واکنش به طرفداران مولوی عبد الحمید خواسته اند عقب نمانند.

عنوان امیرالؤمنین نه تنها در میان شیعیان اختصاصاً برای مولی الموحدین امام علی بن ابی‌طالب علیهما سلام به‌کار می رود بلکه بخشی از اهل تسنن که به متون و مستندات منصفانه خود پایبندند هم این اختصاص را قبول دارند که از جمله می توان به احمد بن علی بن ثابت مشهور به خطیب بغدادی مورخ مشهور قرن چهارم و پنجم هجری و صاحب کتاب تاریخ بغداد اشاره کرد.

در باور شیعیان حتی عنوان امیرالمؤمنین برای سایر امامان به‌کار برده نمیشود و انحصاراً مختص امام اول شیعیان است.
از این رو این اظهارات مداح حکومتی با اعتراض گسترده کاربران در فضای مجازی مواجه شده از جمله کاربری به نام سید پیمان طاهری که خود را محقق الهیات، فلسفه، عرفان، تاریخ وادبیات معرفی می‌کند در این زمینه در حساب توییتری اش نوشته : بدیهی است پس از پیامبر اسلام صل الله علیه و آله هیچ بشری همطراز امیرالمؤمنین نیست مداهنه و چاپلوسی هم حدی دارد.
این توییت بیش از 30 هزار بار دیده شده است.
«علی» دیگر کاربر توییتر نوشت : رهبری چرا چیزی نگفته به سازور ، موافق بوده، خوشش اومده؟ همطراز دونستن این افراد و جایگاهشون با اهل بیت علیهم السلام عامل اصلی توهین به دین و ائمه است؛ او در ادامه عامل دین‌گریزی را این‌گونه رفتار‌ها دانسته.
برخی از کاربران توییتر هم همراه با نوشته های اعتراضی خود از هشتگ

فقطحیدرامیرالمؤمنین_است استفاده کردند.

نا‌گفته نماند که بسیاری از حکام در طول تاریخ و حتی همین اواخر شخصی مانند معمر القذافی دیکتاتور مخلوع لیبی توسط علمای حکومتی امیرالمؤمنین خوانده می‌شدند که سرنوشتشان بی اساس بودن اطلاق این لقب به‌آنها را اثبات کرده.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا