اخبارجهانجهان اسلام

از رکورد بالاترین آمار تردد بین عراق و کویت در ۳۰ سال اخیر تا سفر شیعیان خلیج فارس به عراق

آمار رسمی اعلام شده توسط دولت کویت حاکی از آن است که رکورد بالاترین آمار تردد بین عراق و کویت در ۳۰ سال اخیر در یک ماه اخیر زده شد.

در این میان بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بسیاری از این مسافران که از مرز کویت وارد عراق شده، شیعیان کویت و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده اند که در گذشته برای انجام سفر زیارتی به عراق، با مشکلات بسیاری مواجه می شده اند.

روزنامه الرای چاپ کویت، با انتشار گزارشی، نوشت: در حالی که وزارت کشور کویت، در تسهیل اقدامات مسافران، برای عبور از گذرگاه العبدلی به سمت عراق، در جریان برگزاری مسابقات جام خلیج فارس موفق عمل کرده، آمارهای ویژه ای که این روزنامه به آن دست یافته نشان می دهد که حدود ۵۵ هزار نفر از جمله ۲۵ هزار شهروند کویتی در طول برگزاری این مسابقات، از مرز این کشور به سمت عراق عبور کرده اند که این رقم از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون بی سابقه است.

الرای به نقل از منابع امنیتی در ادامه نوشت: در بازه زمانی ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳، تعداد مسافرانی که از طریق گذرگاه العبدلی به عراق رفته اند، به ۵۵ هزار و ۴۷۲ نفر از جمله ۲۵ هزار و ۱۳۷ کویتی می رسد. این آمار شامل ۱۵۳۴ نفر از افراد مقیم غیر قانونی که “بدون” نامیده می شود، بود و ۱۴۳۴ عربستانی، ۶۸۵۹ بحرینی، ۷۵۰۹ عراقی، ۲۹۵ یمنی، ۲۲۱ قطری، ۳۸ اماراتی و شمار دیگری از کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس می شود.

در این روزنامه با اشاره به اینکه دلیل افزایش مسافران، صدور مجوز ورود بدون ویزا به عراق است، آمده: هماهنگی بالایی بین دو طرف کویتی و عراقی به منظور تدوین راهکاری برای گشودن گذرگاه مرزی سفوان وجود دارد و این موضوع به معنای تداوم رویه هایی است که در یک سال اخیر در راستای برگزاری این مسابقات اعمال شده است.

روزنامه الرای در ادامه آورده که طرف عراقی در حال بررسی صدور ویزای ورود به عراق برای تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس با هزینه محدود ۲۵ دلار است.

لازم به ذکر است، به رغم انتشار این آمار اطلاعات از سوی روزنامه الرای کویت، اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که بسیاری از این مسافران که از مرز کویت وارد عراق شده، شیعیان کویتی و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده اند که اکنون و در گذشته، برای انجام سفر زیارتی به عراق، با مشکلات بسیاری مواجه شده و این فرصت را مغتنم شمرده تا برای زیارت عتبات عالیات، راهی کشور عراق شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا