اخبارجهانیمن

بحران انسانی در یمن؛ ۲.۲ میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند

با نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی یمن در نیم قرن گذشته، می توان دریافت که این کشور همواره از وضعیت بد اقتصادی رنج می برده است.

اما بدون شک بعد از آغاز حمله ارتش عربستان و همپیمانانش به این کشور و محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن، وضعیت یمن به شدت وخیم تر شده و در آستانه بحرانی انسانی قرار گرفته است.

یمن از سال ۲۰۱۵ میلادی با بدترین بحران انسانی در سطح جهان دست به گریبان است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، بیش از ۲۳.۴ میلیون نفر یعنی حدود سه چهارم جمعیت یمن، از جمله ۱۲.۹ میلیون کودک یمنی نیازمند کمک‌های انسانی هستند، و حدود ۲.۲ میلیون کودک هم به سوء تغذیه شدید دچار هستند.

این در حالی است که یمن بیش از ۹۰% از نیازهای اساسی خود را از خارج کشور وارد می‌کند؛ امری که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت کالاها، مشکلات یمن را دو چندان کرده است.

در همین راستا یونیسف اعلام کرده ۵۴۰ هزار کودک یمنی زیر ۵ سال از سوء تغذیه شدید رنج می برند و بیش از ۱۷.۸ میلیون یمنی از جمله ۹.۲ میلیون کودک هم از آب سالم و خدمات درمانی محروم هستند.

سازمان پزشکان بدون مرز هم، ۵ دلیل برای افزایش میانگین سوء تغذیه در میان کودکان یمنی برشمرده که عبارت است از: کاهش توان شهروندان یمنی برای پرداخت هزینه غذا، دشواری دستیابی به خدمات ابتدایی پزشکی، فقر و شرایط معیشتی ناپایدار، نبود آگاهی‌های پزشکی و درمانی و کمبود کمک‌های انسانی.

سامان نجات کودکان هم در ۲۹ دسامبر گذشته اعلام کرد یمن در مرتبه دوم فهرست ۸ کشوری قرار دارد که از نبود امنیت غذایی رنج می برند و شمار افرادی که در این کشور از سوء تغذیه رنج می برند طی دو سال گذشته از ۳.۶ میلیون نفر به ۶ میلیون نفر افزایش یافت یعنی شاهد افزایش ۶۶ درصدی آمار این افراد بوده ایم.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، شمار کودکانی که از سال ۲۰۱۵ میلادی، قربانی جنگ یمن اعم از کشته و زخمی، شده اند به ۱۱ هزار کودک رسیده و بیش از ۳۷۰۰ کودک هم جان خود را از دست داده اند یعنی در هر روز ۴ کودک، قربانی جنگ شده است.

یونیسف اعلام کرده برای پاسخگویی به بحران انسانی در یمن طی سال جاری نیازمند ۴۸۴.۴ میلیون دلار است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا