اخبارجهان

انتقادِ دوباره از سیاست کار اجباری دولت مرکزی چین علیه مسلمانان اویغور

چین بعد از ایالات متحده آمریکا، بزرگ ترین اقتصاد جهان را دارد که خود یک نقطه قوت و امتیاز برای این کشور به شمار می رود اما این مساله باعث نمی شود که درباره برخی رفتارها و سیاست هایش در تعامل با کارگران، مورد انتقاد قرار نگیرد.

سیاست کار اجباری چین در قبال کارگران مسلمان اویغور، یکی از این رفتارهای مورد انتقاد است که تاکنون بارها و بارها از سوی کشورها، سازمان های بین المللی و چهره های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

“گیرت کنجی” شهروند ژاپنی از قوم اویغور است. او طی اظهاراتی دولت مرکزی چین را به تبعیض و اعمال سیاست کار اجباری علیه مسلمانان چینی متهم می کند.

وی همچنین ضمن متهم کردن دولت چین به نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور، از همگان می خواهد که از خرید کالاهای آلوده به کار اجباری چینی خودداری کنند.

او در این باره می افزاید: با خودداری از خرید کالاهای چینی، تا حد امکان می توانید به اویغورهایی که مجبور به کار هستند، کمک کنید.

“گیرت کنجی” در سال ۲۰۰۸ میلادی موفق به دریافت تابعیت چینی شد. اظهارات انتقادی وی در کتابِ آقای “کوتارو میورا” منتقد ژاپنی که عضو انجمن اویغورهای ژاپن است، بیان شده است. 

نام این کتاب، “اقدام های دولت چین با اویغورهایی که تابعیت ژاپن را دریافت کرده اند” می باشد.

گفتنی است، جولای ۲۰۲۲ میلادی نیز آژانس بین المللی انرژی (IEA)  با انتشار گزارشی اعلام کرد که سهم چین در تولید همه پنل های خورشیدی جهان به ۸۰ % رسیده است. 

اما بررسی های انجام شده نشان می دهد از این حجم، حدود ۴۰ % آن در شهر سین کیانگ تولید می شود. موضوع کار اجباری کارگران در این شهر، یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین مشکلاتی است که کارگران اویغور در سین کیانگ، با آن دست پنجه نرم می کنند. 

لازم به ذکر است، ژوئن ۲۰۲۲ میلادی ایالات متحده آمریکا با تصویب قانون ممنوعیت واردات کالا از سین کیانگ، تلاش کرد با سیاست کار اجباری دولت چین علیه مسلمانان اویغور مقابله کند.

در همین حال، بر اساس گزارش های بدست آمده، اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی این موضوع است تا قوانین مشابهی در این باره را تصویب کند.

۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ نیز کمیته مالی سنای ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تحقیقات خود درباره هشت خودروساز بزرگ ژاپنی، اروپایی و آمریکایی در مورد ارتباط احتمالی با کار اجباری در مناطق اویغور نشین را آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا