اخبارجهانجهان اسلام

بیانیه مشترک سازمان های غیر دولتی در دفاع از فعالان حقوق بشر عربستان و مخالفان حکومت سعودی

عربستان سعودی را می توان یکی از کشورهایی معرفی کرد که بیشترین تعداد زندانی و معترض سیاسی و فعالان حقوق بشر بازداشت شده را در خود جای داده است.

در همین راستا تعدادی از سازمان های غیر دولتی، بیانیه ای مشترک در دفاع از فعالان حقوق بشر عربستان و مخالفان حکومت سعودی و این زندانیان صادر کردند.

آمار و ارقام دقیقی از تعداد زندانیان سیاسی مخالف حکومت آل سعود، در دست نیست اما بدون شک می توان گفت تعداد آنها ده ها هزار نفر است.

البته هر ساله در زمان های مختلف، آل سعود بعد از محاکمه غیر علنی و ناعادلانه، تعدادی از این زندانیان، به اعدام آنها می پردازد.

در همین راستا منابع رسانه ای مخالف حکومت سعودی، بیانیه ای را منتشر کردند که توسط تعدادی از سازمان های غیر دولتی فعال در زمینه حقوق بشر، صادر شده است.

در بخشی از این بیانیه که این سازمان های غیر دولتی ذیل آن را امضا کرده اند، آمده: ما سازمان های غیر دولتی مدافع حقوق بشر، همبستگی خود را با همه قربانیانِ سرکوبِ مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در عربستان، اعلام می داریم.

این بیانیه افزود: فعالان حقوق بشر، نویسندگان، دانشگاهیان، اصلاح طلبان فکری در عربستان به طور فزاینده ای مورد آزار و اذیت و بازداشت های خودسرانه و شکنجه قرار می گیرند.

مقام های سعودی باید فورا برای تحقق عدالت، به این گونه رفتارهای توهین آمیز پایان دهند.

در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی، شکایت جدیدی علیه برخی جنایت های عربستان علیه فعالان سیاسی، به دادستانی دولت فدرال بلژیک ارائه شد و از آن زمان تحقیقات در این مورد آغاز شده و پیشرفت هایی داشته است. قرار است ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ جلسه استماع و ارائه گزارش در مورد تحقیقات صورت گرفته، در بلژیک برگزار شود.

این بیانیه در پایان افزود: ما سازمان های غیر دولتی باز هم حمایت خود از قربانیان سرکوب شده در عربستان را اعلام می کنیم و برای دفاع از آنان برای تحقیق عدالت کوشش خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا