اخباراروپاجهان

هتاكی شارلی ابدو به نظام ولايت فقيه

پیش از آنکه شارلی ابدو مجددا کاریکاتور‌هایی درباره نظام ولایت فقیه منتشر کند، تجمع اعتراضی در قم نسبت به این نشریه طنز فرانسوی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته و برخی از جمله مجتبی لطفی آن را بساط تزویر خواندند. 

نشریه هتاک شارلی ابدو که اهانت به ادیان و پیامبران الهی را در کارنامه خود دارد و مقامات حکومتی کشورهای مختلف را به سخره می‌گیرد این‌بار نوک پیکان حمله را به سمت نظام حاکم بر ایران قرار داده است.

نشریه شارلی ابدو روز چهارشنبه ۲۱ دیماه کاریکارتور‌های بیشتری درباره نظام ولایت فقیه منتشر کرد؛ این اقدام پس از آن صورت گرفت که کاریکاتور‌های هفته گذشته این نشریه مورد اعتراض مقامات ایران و حامیان آن‌ها قرار گرفته بود. 

مجتبی لطفی پژوهشگر دینی از قم در توییتی ضمن اشاره به تجمع اعتراضی طلاب هوادار نظام ولایت فقیه در اعتراض به انتشار کاریکاتور شارلی ابدو از رفتار دوگانه آن‌ها نسبت به هتک حرمت مراجع انتقاد کرد. 

تجمع اعتراضی در قم پس از آن صورت گرفت که هفته نامه طنز و کاریکاتور فرانسوی شارلی ابدو با چاپ و انتشار کاریکاتوری با تیتر “ملاها به آن جایی که آمدند باز می گردند” اعتراض های زیادی را در میان بخشی از هواداران نظام ولایت فقیه در ایران برانگیخت.

این نخستین باری نیست که این نشریه طنز و کاریکاتور نسبت به مقامات حکومتی طرح و نوشته ای را منتشر می کند و از سال 1960 تا 1980 که تحت عنوان “هاراکیری” منتشر می شد کرارا به دلیل توهین به ارزشهای ملی فرانسه و اهانت به ژنرال دوگل بسته و مجددا باز شد و نهایتا در سال 1980 و پس از مرگ شارل دوگل با نام جدید “شارلی ابدو” که کنایه‌ای از نام شارل دوگل بود منتشر شد.

نشریه شارلی‌ابدو در شکل و شمایل جدید هم نتوانست رضایت خوانندگان را جلب کند و خیلی زود تعطیل شد و مجددا با تیم جدیدی در سال 1992 منتشر گردید.

این نشریه در سال‌های 2011، 2015 و 2020 هدف حملهٔ تروریستی سنی‌های تندرو قرار گرفت و در دومین حمله 12 نفر از اعضای تحریریه این نشریه کشته شدند.

مقامات نظام ولایت فقیه در نماز جمعه‌ها و با صدور اطلاعیه هایی کاریکاتور‌های اخیر شارلی ابدو را محکوم کردند و وزارت خارجه ایران ، سفیر فرانسه را احضار و در اعتراض به انتشار این کاریکاتور موسسه قدیمی ایران شناسی زیر نظر دولت فرانسه در تهران را تعطیل کرد.

مدعای وابستگان به نظام حاکم بر ایران در اعتراض به کاریکاتورهای جدید شارلی ابدو، دفاع از حرمت روحانیت شیعه است حال آنکه اهانت به مرجعيت شيعه به روش طراحی كاريكاتور علما و مراجع عظام منتقد يا مخالف نظام برای اولين بار چند سال قبل از سوی رسانه‌ها ونشريات وابسته به نظام به گستردگی منتشر شد وبیشترین ظلم و حصر و فشار و بی حرمتی به روحانيت در حکومت فعلی صورت گرفته که در تاریخ ایران بی سابقه است؛ هتک حرمت یا حصر خانگی علمایی همچون آیات عظام سید کاظم شریعتمداری، سید محمد روحانی، سید صادق روحانی ، سید محمد شیرازی، سید صادق شیرازی، سید حسن قمی، سید تقی قمی و دیگران تنها نمونه‌ای از این اهانت‌ها به شمار می‌رود. 

بسیاری از مسلمانان و به ویژه شیعیان مشی هتاکانه نشریه شارلی ابدو را محکوم می کنند و به هیچ وجه با هتاکی به مقدسات به‌ ویژه به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله موافق نیستند اما در عین حال موضع حامیان و سران نظام ولایت فقیه در برابر این هتاکی‌ها را همراه با سوء استفاده از دین و مقدسات می دانند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا