آمریکااخبارافغانستانجهان

گزارش یک روزنامه انگلیسی درباره آثار جنگ آمریکا علیه افغانستان

روزنامه انگلیسی “بایلاین تایمز” با انتشار گزارشی به شرح آثار منفی جنگ ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش علیه کشور افغانستان پرداخت.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: جنگ علیه افغانستان ویران کننده بود. زیر ساخت های زیادی در افغانستان به طور کامل نابود و ویران شد. افغانستان در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به عنوان ویران ترین کشور جهان معرفی شد.

این روزنامه همچنین افزود: حجم آثار ویرانی های جنگ علیه افغانستان از جنگ های سوریه، یمن و سومالی هم بیشتر است.

روزنامه انگلیسی “بایلاین تایمز” در ادامه به نقل از “نورال حایک” پیر مرد ۵۳ ساله افغانستانی ساکن منطقه “میدان وردک” در مرکز افغانستان، نوشت: همه چیز در افغانستان نابود شده و بچه ها حتی نمی توانستند در کوچه و پس کوچه ها بازی کنند. به رغم اینکه شهر ما از کابل بعنوان پایتخت افغانستان دو ساعت فاصله دارد اما ویرانی ها به همه جا رسیده است.

وی افزود: منطقه ما همه پشتون تبار هستند لذا از سال ۲۰۰۸ میلادی زیر سلطه ط۱لبان قرار داشتیم. این منطقه بسیار عقب افتاده است. کمتر از یک چهارم مردم این منطقه سواد دارند. آنها حتی خواندن و نوشتن بلد نیستند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود به ویرانی های برخی دیگر شهرها و مناطق افغانستان مانند زابل و سانجین پرداخته زیرا درگیری های سختی بین نیروهای امریکا، المان، کانادا، نیوزلند و لهستان با نیروهای طالبان در این مناطق رخ داد. این مناطق هم به طور کامل ویران شدند.

این گزارش افزود: امار رسمی نشان می دهد بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ دست کم ۳۲ هزار شهروند افغانستانی در عملیات های مختلف اسیب دیده یا کشته شدند و میلیون ها نفر آواره شدند. در کل در افغانستان از هر ۱۰ نفر هشت نفر در طول این سال ها آسیب دیده و ضرر کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا