اخبارافغانستانپاکستانجهان

آزاد کردن ۵۲۴ مهاجر افغانستانی بازداشت شده در پاکستان

با روی کار آمدن سنی های تندروی ط۱لبان در افغانستان، بیش از یک میلیون شهروند افغانستانی از ترس کشته شدن و برای نجات جانشان به سمت کشورهای مختلف همسایه و از جمله پاکستان گریختند.

اما حالا برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی افغانستان و پاکستان نشان می دهد پلیس پاکستان دست و پای تعدادی از کودکان افغانستانی بازداشت شده را با قفل بسته و این موضوع موجب خشم افکار عمومی این کشور گردید.

مقام های پاکستانی روز گذشته، شنبه اعلام کردند که ۵۲۴ مهاجر افغانستانی بازداشت شده را در شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان، آزاد کردند.

به گفته این مقام ها، در میان افراد بازداشت شده، تعدادی زن و کودک نیز وجود داشت.

در همین راستا پلیس پاکستان اعلام کرد در چند ماه اخیر دست کم ۱۲۰۰ تبعه افغانستان را که بدون مدارک مسافرتی معتبر وارد کراچی شده بودند، بازداشت کردند. اکنون ۵۲۴ تن از این بازداشت شده ها آزاد شدند.

شایان ذکر است، طی چند هفته اخیر تصاویری از کودکان بازداشت شده افغانستان در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد پلیس پاکستان دست و پای آنان را با قفل بسته است.

انتشار این تصاویر موجب انتقاد گسترده افکار عمومی به ویژه در افغانستان شد و در نهایت دولت پاکستان مجبور شده برابر کاهش فشارها، بخشی از این بازداشت شدگان را آزاد کند.

در همین حال سفارت افغانستان در پاکستان اعلام کرد تعداد زنان آزاد شده ۵۴ تن و تعداد کودکان نیز ۹۷ تن است.

به گفته منابع آگاه پاکستانی، افراد بازداشت شده را به رغم آزاد شدن سوار اتوبوس می کنند و به مرز افغانستان می برند تا به کشورشان بازگردند.

بزرگ ترین جمعیت مهاجر موجود در پاکستان را شهروندان افغانستانی تشکیل می دهند. مهاجرت به این کشور از زمان حمله ارتش اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ صورت گرفت.

در مورد تعداد شهروندان افغانستانی موجود در خاک پاکستان اعداد و ارقام دقیقی در دست نیست اما بر اساس یک گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل، دست کم ۱.۳ میلیون مهاجر افغانستانی در پاکستان وجود دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمیسیون حقوق بشر پاکستان، از زمان روی کار آمدن سنی های تندروی ط۱لبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، موج جدیدی از مهاجرت شهروندان افغانستانی به پاکستان آغاز شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا