اخبارپاکستانجهان

تهدید مقام های ارشد پاکستانی توسط گروه تحریک ط۱لبان پاکستان

روز به روز که می گذرد، بر نفوذ سنی های تندروی ط۱لبان در پاکستان افزوده می شود.

اکنون کار به جایی رسیده که گروه تحریک ط۱لبان پاکستان به طور مستقیم مقام های ارشد دولتی و سیاسی این کشور از جمله نخست وزیر پاکستان را مورد تهدید قرار داده اند.

بیش از یک سال و نیم پیش بود که سنی های تندروی ط۱لبان در افغانستان بعد از ۲۰ سال توانستند یک باد دیگر قدرت را در دست بگیرند.

البته این اتفاق بعد از چند سال مذاکره میان ط۱لبان با ایالات متحده آمریکا در دوحه پایتخت قطر و توافق بین طرفین رخ داد. 

بعد از توافق بود که به یک باره سر و کله نیروهای ط۱لبان در کابل پایتخت افغاستان و دیگر شهرهای این کشور پیدا شد و ظرف مدت زمان کوتاهی موفق شدند بر بیشتر مناطق و شهرهای افغانستان تسلط یابند و دولت “اشرف غنی” رییس جمهور سابق افغانستان را ساقط کنند. “اشرف غنی” هم چند روز بعد اعلام کرد که در دبی است و ساقط کردن دولتش را توطئه خواند.

اما دیگر کار از کار گذشته بود و سنی های تندروی ط۱لبان مجددا به قدرت رسیده بودند.

نفوذ طالبان به اینجا محدود نشد بلکه به مرور زمان برخی گروه های افراطی مانند د۱عش شاخه افغانستان که “د۱عش خراسان” نامیده می شود نیز بیش از پیش قدرتمند تر شده و عملیات های تروریستی خود علیه شهروندان غیر نظامی به ویژه شیعیان افغانستان را افزایش دادند.

اما قدرت گرفتن ط۱لبان در افغانستان بدون شک بر کشورهای همسایه این کشور نیز تاثیر گذاشت. رووسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در طول این مدت بارها و بارها نسبت به افزایش نفوذ گروه های تندرو و تروریستی در آسیای میانه و خاک کشورهایشان هشدار دادند.

در این مدت “د۱عش خراسان” چندین بار هم اعلام کرده که در زمان مشخص به ایران حمله خواهد کرد و بخش هایی از این کشور که شامل استان خراسان در شمال شرق ایران می شود را زیر سلطه خود در خواهد آورد. البته مقام های ایرانی اعتنایی به این تهدیدات نکردند.

اما در پاکستان، گروه تحریک ط۱لبان که می توان آن را شاخه ط۱لبان در پاکستان دانست، روز به روز قدرتمند تر شد و بر عملیات های خود افزود و به حملات بیشتری علیه نیروی نظامی و ارتش پاکستان دست زد.

اما حالا کار به جایی رسیده که ط۱لبان پاکستان مقام های ارشد این کشور و حتی “شهباز شریف” نخست وزیر و “بلاول بوتو زرداری” وزیر خارجه پاکستان را مورد تهدید قرار دادند.

در همین راستا “محمد خراسانی” سخنگوی تحریک ط۱لبان در بیانیه ای واتساپی نوشت: مدت هاست که تحریگ ط۱لبان پاکستان هیچ اقدامی علیه احزاب سیاسی انجام نداده است. اما اگر این دو حزب (که کابینه فعلی پاکستان را تشکیل می دهند) در موضع خود ثابت بمانند (و تغییری در قبال ط۱لبان انجام ندهند) آنگاه علیه رهبران این دو حزب اقدامی صورت خواهد گرفت. مردم باید از نزدیک شدن به این دو حزب اجتناب کنند. 

وی ادر ادامه این بیانیه افزود: هدف ما نیروهای امنیتی پاکستان هستند که بر خلاف منافع این کشور و به خواست غرب عمل می کنند.

این بیانیه همچنین از احزاب سیاسی مذهبی پاکستان خواسته تا در اقدام علیه ط۱لبان شرکت نکنند.

در واکنش به این تهدید، مقام های مسئول در اسلام آباد، موضع گیری ط۱لبان پاکستان را “اعلام جنگ” علیه دولت پاکستان دانستند.

حالا باید منتظر ماند و دید که سنی های تندروی تحریک ط۱لبان تا کجا پیش خواهند رفت و آیا به تهدیدات خود علیه مقام های دولتی پاکستان عمل خواهند کرد یا خیر و آیا آنها هم مانند ط۱لبان افغانستان، قدرت را در کشورشان در دست خواهند گرفت؟!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا