اخبارافغانستانجهان

سوء استفاده ط۱لبان از کمک های بشردوستانه بین المللی

سالانه میلیاردها دلار کمک های بشر دوستانه از سراسر جهان راهی کشور افغانستان می شود تا به دست نیازمندان برسد.

اما این پرسش مطرح است که آیا همه این کمک ها به مقصد خود می رسند یا توسط ط۱لبان مصادره شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرند؟!

افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و با شش میلیون و ۶۰۰ هزار گرسنه، بیشترین تعداد افراد گرسنگان در جهان را در خود جای داده است.

این آمار را سازمان بهداشت غذایی در جدید ترین گزارش خود که هفته پیش صادر نمود، اعلام کرد از همین رو ما همواره در سنوات گذشته شاهد جاری شدن سیل کمک های نقدی و غیر نقدی از سوی کشورها و دولت های مختلف جهان و نیز از طرف سازمان های بین المللی بشر دوستانه به سمت افغانستان بوده ایم تا شاید بخشی از نیازهای مبرم این کشور را رفع کنند.

در همین راستا امرلله صالح، سرپرست ریاست جمهوری افغانستان با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: در تاریخ سوم و چهارم ژانویه، ط۱لب۱ن ۸۰ میلیون دلار آمریکایی را به عنوان کمک های بشر دوستانه دریافت خواهد کرد.

اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا ط۱لبان این کمک های بشر دوستانه را در محل درست و مورد نیاز هزینه خواهد کرد؟!

واقعیت این است که نمی توان پاسخ درست و دقیقی به این پرسش داد اما رفتارها و اقدام های تبعیض آمیز و قومیتی سنی های تندروی ط۱لبان علیه شهروندان مختلف افغانستانی از قومیت ها و مذاهب و نژادهای مختلف در طول یک سال و نیم گذشته که حکومت را در دست گرفته، نشان می دهد که این حکومت در رفتار و برخورد خود با مردم این کشور، عدالت نداشته و لذا بعید به نظر می رسد در تقسیم و توزیع این کمک های بشر دوستانه در محل مورد نظر خود نیز صداقت و عدالت در رفتار را داشته باشد و بدون تبعیض عمل کند.

در این میان نباید فراموش کرد که در یک ماه اخیر ط۱لبان دو تصمیم تبعیض آمیز و سنگین گرفت که صدای همه جهانیان را در آورد. محرومیت دختران از تحصیل در دانشگاه ها و ممنوعیت زنان از کار در شرکت ها و نهادهای غیر دولتی.

از سوی دیگر مجله بین المللی فارین پالیسی با انتشار گزارشی در این باره، ضمن اشاره به برخی مستندات و اظهارنظرهای داخلی و خارجی در افغانستان، نوشت: بسیاری از کمک های نقدی، هرگز به دست نیازمندان نمی رسد‌. مقادیر نامعلومی از این پول توسط ط۱لبان دزدیده می شود و در محل دیگری هزینه می شود.

فارین پالیسی پیشنهاد داده بجای تحویل این کمک های نقدی به بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر دولت ط۱لبان اداره می شود، این پول ها در اختیار بانک های خصوصی بین المللی که در افغانستان شعبه دارند قرار گیرند تا در محل مورد نظر هزینه شوند. 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا